Hubble знайшов воду в атмосфері екзопланети

Команда астрономів із Великої Британії та США провела найдокладніше дослідження атмосфери екзопланети, яке можливе сьогодні, за допомогою сучасних технологій. Вчені звернули свій погляд на газовий гігант WASP-39b, віддалений від нас на 700 світлових років. Скориставшись міццю космічних телескопів Hubble та Spitzer, дослідники змогли отримати спектр світла зорі, що пройшло через газову оболонку екзопланети. Це дало змогу визначити, які речовини знаходяться в ній.

Аналіз даних показав, що атмосфера екзопланети містить велику кількість води. Астрономи очікували знайти H₂O, але в не такій кількості. За їхніми словами, WASP-39b містить утричі більше води, ніж Сатурн. На думку дослідників, це свідчить про те, що планета сформувалася на значній відстані від зорі, де зазнавала інтенсивного бомбардування крижаними об’єктами. Також дослідження показало, що в атмосфері WASP-39b практично немає хмар.

Спектр WASP-39 b. Джерело: NASA, ESA, G. Bacon and A. Feild (STScI), та H. Wakeford (STScI/Univ. of Exeter)

WASP-39b належить до класу гарячих газових гігантів. Її орбіта проходить на відстані всього в 7 млн км від поверхні зорі. Це означає, що WASP-39b перебуває в приливному захопленні. За розрахунками, її денний бік розігрітий до температури близько 800 °C. Під впливом інтенсивного випромінювання зорі, екзопланета значно розширилася. При масі всього 0,28 юпітеріанських, радіус WASP-39b на чверть перевищує радіус Юпітера.

Існують дві основні точки зору з приводу того, як утворюються гарячі гіганти, подібні до WASP-39b. Згідно з першою версією, вони мігрують з віддаленіших регіонів своїх систем. За іншою, відразу формуються на близьких орбітах. Дані про наявність великої кількості води в атмосфері WASP-39b свідчать на користь першої теорії.

WASP-39 b в уявленні художника. Джерело: NASA, ESA, G. Bacon and A. Feild (STScI), and H. Wakeford (STScI/Univ. of Exeter)

Після введення в дію телескопів наступного покоління, астрономи повинні отримати детальнішу інформацію про склад атмосфер екзопланет. Зокрема, James Webb зможе знаходити такі речовини як вуглекислий газ і кисень. Ці дані допоможуть краще зрозуміти, де і як формуються екзопланети.

За матеріалами https://www.jpl.nasa.gov