Атмосфера Землі «закипіла» від виверження вулкана Тонга

Вчені отримали дивовижні кадри виверження підводного вулкана Тонга, які були зняті з космосу. За даними супутника NASA, це виверження було одним із найпотужніших на планеті та викинуло таку величезну кількість водяної пари високо в атмосферу, що вона тимчасово нагріла поверхню Землі. Шлейф водяної пари досяг висоти 53 км над поверхнею.

Виверження вулкану Тонга
Виверження вулкана Тонга. Фото: NASA

За даними супутників NASA, води було достатньо, щоб наповнити 58 тисяч олімпійських басейнів, що дорівнює 10% води, яка взагалі присутня в атмосфері. Нове дослідження про відкриття водяної пари було опубліковане в липні в Geophysical Research Letters.

Що побачив NASA Aura?

Світлина була зроблена інструментом Microwave Limb Sounder на супутнику NASA Aura. Цей апарат вимірює водяну пару, озон та інші атмосферні гази. Вчені були вкрай здивовані отриманими показниками. На відео навіть помітно, як внаслідок виверження вулкан створив потужне цунамі, а також звуковий удар, який двічі прокотився по всьому світу.

Виверження підводного вулкана Хунга-Тонга-Хунга-Хаапай сталося 15 січня цього року за 65 км на північ від столиці Тонга. У результаті острів Хунга-Тонга практично повністю пішов під воду, втративши не менше 7% своєї площі, а острів Хунга-Хаапай втратив майже половину своєї площі.

Наслідки виверження вулкану
Наслідки виверження вулкана знищені острови Хунга-Тонга та Хунга-Хаапай

Супутник Aura був запущений 2004 року, і відтоді він зафіксував лише два виверження вулканів, які підняли значну кількість водяної пари так високо в атмосферу. Але тоді водяна пара від подій Касаточі 2008 року на Алясці та виверження Кальбуко 2015 року в Чилі розвіялася досить швидко.

Вулкани та глобальні катаклізми

Зазвичай потужні вулканічні виверження, такі як гора Пінатубо або подія Кракатау 1883 року в Індонезії, знижують температуру поверхні Землі, оскільки газ, пил і попіл, які вони викидають, відбивають сонячне світло в космос. Від таких подій навіть трапляються вулканічні зими, одна з яких сталася після виверження вулкана Тамбора 1815 року, що спровокувало рік без літа в 1816-му.

Виверження Тонга було іншим, оскільки водяна пара, яку він викинув в атмосферу, навпаки, затримує тепло, що спричиняє глобальне підвищення температури на Землі. За словами дослідників, надлишок водяної пари може залишатися у стратосфері протягом кількох років. Додаткова кількість водяної пари також може викликати хімічні реакції, які тимчасово призведуть до виснаження захисного озону Землі.

Раніше ми повідомляли про те, як виверження вулкана Хунга оцінили у п’ятсот Хіросім.