Виверження вулкана Хунга вплинуло на іоносферу Землі

Супутникові дослідження показують, що викиди від виверження вулкана Хунга досягли іоносфери Землі на межі космосу. Вони викликали сильні вітри та електричні струми.

Виверження вулкану Хунга
Виверження Хунга. Джерело: BBC

Супутники вивчають виверження вулкана Хунга

Вчені опублікували цікаві дослідження щодо вулкана Хунга, зроблені за допомогою супутника NASA Ionospheric Connection Explorer (ICON) та супутника Європейського космічного агентства Swarm. Виверження вулкана, повна назва якого звучить як Хунга Тонга-Хунга Хаапаі, почалося 15 січня 2022-го і стало головною подією початку року. Його супутникові знімки облетіли весь світ.

Нові дослідження показують, що частинки, викинуті у повітря під час виверження досягли не лише мезосфери Землі, але і вплинули на її іоносферу. Це шар дуже розрідженого повітря на межі з космосом, у якому зазвичай виникають полярні сяйва. Збурення у ньому, які викликало виверження вулкану Хунга, виявилися найбільшим збудженням, яке коли-небудь спостерігали вчені.

Під час виверження вулкан викинув велику кількість пилу та водяної пари, а також породив сильні вітри. Останні почали розповсюджуватися вусібіч і повільно підійматися. У міру того, як вони підіймалися, ставали все швидшими через зниження густини повітря.

Електричний струм в іоносфері

В іоносфері вітер сягнув 725 км/год. Тобто його швидкість наблизилася до швидкості реактивного літака. Одночасно на межі космосу виникли електричні струми. Частинки в іоносфері часто викликають електричний струм, що тече на схід і називається екваторіальним електроджетом. У випадку виверження вулкана Хунга цей струм збільшився у п’ять разів у порівнянні зі звичайною піковою потужністю.

Механізм збудження іоносфери виверженням вулкану
Механізм збудження іоносфери виверженням вулкана. Джерело: Рhys.org

Навіть більше, струм почав текти у зворотному напрямку — на захід і це тривало певний час. Раніше дослідники бачили таке тільки під час дуже сильних магнітних бур. Дослідження наслідків виверження Хунга взагалі багато чого розповіло про взаємодію поверхні Землі з іоносферою. При цьому важливо згадати, що недавно вчені припустили, що вулканізм міг перетворити Венеру на пекло.

Раніше ніхто й не підозрював, що вплив подій на поверхні на цю оболонку Землі може виявитися настільки сильним. Зміни в іоносфері можуть спричинити перешкоди для проходження сигналів супутників, особливо GPS.