Венеру міг перетворити на пекло траповий вулканізм

Пекельний клімат Венери міг виникнути внаслідок кількох великих вулканічних подій, що відбулися одночасно. Вчені дослідили трапові формації на Землі й дійшли висновку, що у нас могло трапитися те саме, якби кілька таких подій відбулося одночасно.

Траповий вулканізм на Землі
Трапова формація на Землі. Джерело: Вікіпедія

Траповий вулканізм на Землі

Вчені зацікавилися тим, наскільки вулканізм на Землі та нашій сусідці Венері визначає їхній клімат. Відомо, що парникові гази, яких багато на другій від Сонця планеті й поки що мало у нас, виробляються вулканами.

У новому дослідженні, опублікованому в The Planetary Science Journal, автори розглянули трапові формації, які присутні на Землі. Ці рівнини вулканічного походження утворювалися під час катастрофічних подій. Земна кора тріскалася і з неї виливалася велика кількість лави.

Через ерозію поверхні ми не можемо прослідкувати всі подібні події в історії нашої планети. Однак навіть ті 500 млн років, які збереглися у геологічному літописі, дають змогу відстежити, як часто у нас відбувався траповий вулканізм, під час якого в атмосферу викидалася велика кількість вуглекислого газу.

Вчених дуже непокоїло питання, чи могли кілька таких подій відбутися одночасно і чи не могло це призвести до руйнування клімату планети. Вони дійшли висновку, що жодного разу більше однієї подібної події одночасно на нашій планеті не відбувалося.

Щоправда, відомі випадки, коли траповий вулканізм відбувався з проміжком у мільйон років. Це теоретично могло призвести до накладання ефектів і порушення вуглецевого циклу. Але те, що ми досі живі, свідчить, що руйнування клімату тоді не сталося.

Земля могла стати схожою на Венеру

Проте розрахунки свідчать, що кілька розривів земної кори, які відбуваються одночасно, цілком можуть виділити достатню кількість вуглекислого газу для того, аби спричинити значний парниковий ефект.

Вулкан на Венері
Вулкан на Венері. Джерело: NASA

А вже він міг викликати процеси з позитивним зворотним зв’язком. Підвищення температури спричинило б підсилене випаровування води з океанів. А газоподібна вода також є сильним парниковим газом. Тим спекотніше ставало б, тим швидше ішов би цей процес.

Чим усе могло завершитися, добре видно по Венері. Наша найближча сусідка вкутана щільною і гарячою атмосферою, яка складається переважно з вуглекислого газу. Вона настільки масивна, що навіть гальмує обертання планети. Однак чи мав на ній місце вищезазначений сценарій, досі невідомо. Поверхня Венери ще недостатньо досліджена.

У будь-якому разі траповий вулканізм як сценарій перетворення нашої сусідки на пекло можливий, але не обов’язковий. У Венери було чимало інших причин дійти до теперішнього стану.