Астрономи знайшли сотні захованих чорних дір

Завдяки даним, отриманим рентгенівським телескопом Chandra, астрономи виявили сотні, раніше невідомих, надмасивних чорних дір. Це допоможе їм провести точніший «перепис» подібних об’єктів у Всесвіті.

Знімки у видимому та рентгенівському діапазоні, що демонструють положення однієї з виявлених надмасивних чорних дір. Джерело: NASA/CXC/SAO/D. Kim et al.; Optical/IR: Legacy Surveys/D. Lang (Perimeter Institute)

Вважається, що надмасивні чорні діри розташовані в ядрах більшості великих галактик. Як правило, їх обчислюють за активністю. Коли чорні діри поглинають речовину, це супроводжується виділенням значної кількості енергії. Але деякі гравітаційні монстри вкриті товстими газопиловими хмарами, що ускладнює виявлення слідів їхньої активності.

Щоб знайти заховані чорні діри, астрономи залучили телескоп Chandra. Метою їх спостережень стали галактики, які нічим не відрізняються від своїх сусідів у видимому діапазоні, але є потужними джерелами рентгенівського випромінювання (їх також називають XBONG-галактиками).

За словами астрономів, рентгенівські промені особливо корисні для пошуку чорних дір, що швидко ростуть, тому що матеріал, який обертається навколо них, розігрітий до температури в мільйони градусів і сильно світиться в рентгенівському діапазоні. І в той час, як газопиловий кокон, що оточує чорну діру, блокує видиме світло, рентгенівське проміння вільно проходить через нього.

Надмасивна чорна діра (симуляція). Джерело: NASA

Скомбінувавши дані Chandra та Слоанівського цифрового небесного огляду, дослідники знайшли 817 XBONG-галактик. Під час подальшого аналізу з’ясувалося, що, як мінімум, половина з них містить приховані надмасивні чорні діри. Вони розташовані на відстані від 550 млн до 7,8 млрд світлових років від Землі.

Що стосується решти XBONG-галактик, то астрономи вважають, що приблизно в сотні випадків йдеться не про єдине джерело рентгенівського випромінювання, а про кілька розосереджених об’єктів. Частина галактик можуть входити до складу раніше невідомих скупчень, які містять велику кількість гарячого газу, що випромінює в рентгенівському діапазоні. Таким чином, можна класифікувати близько 20% XBONG-галактик, що спостерігалися Chandra. Інші 30% можуть припадати на галактики, де оптичні сигнали від надмасивних чорних дір розбавляються відносно яскравим світлом зір.

Нагадаємо, що недавно астрономи знайшли рекордно близьку пару надмасивних чорних дір.