Астрономи сфотографували ударну хвилю протяжністю 6,5 млн світлових років

Міжнародна команда астрономів опублікувала зображення найбільшої ударної хвилі, яка коли-небудь спостерігалася. Її протяжність становить 6,5 млн світлових років, що у 2,5 рази перевищує відстань між Чумацьким Шляхом і галактикою Туманність Андромеди.

Ударная волна, образованная галактическим скоплением Abell 3667. Источник: Francesco de Gasperin, SARAO

Як відомо, галактики розподілені у Всесвіті нерівномірно. Вони входять до складу скупчень, які, у свою чергу, утворюють протяжні структури, розділені величезними областями, де немає видимої матерії. Тим не менш, під дією сил гравітації такі скупчення іноді стикаються між собою. Подібні «ДТП» є найбільшими астрономічними подіями з часу Великого вибуху..

Зіткнення галактичних скупчень призводять до формування гігантських ударних хвиль. Ці хвилі мають складну структуру та діють як гігантські прискорювачі частинок, розганяючи електрони до світлових швидкостей. Коли ці швидкі електрони потрапляють у магнітне поле, вони випромінюють довгохвильове випромінювання, яке можна спостерігати за допомогою радіотелескопів.

Саме це випромінювання й можна побачити на опублікованому знімку, зробленому за допомогою південноафриканського телескопа MeerKAT. Він демонструє ударну хвилю, що утворилася під час формування скупчення Abell 3667. Ми бачимо її такою, якою вона була приблизно 800 млн років тому. На той час її швидкість становила приблизно 1500 км/с, а загальна протяжність сягала 6,5 млн світлових років.

Нагадаємо, що нещодавно радіотелескоп MeerKAT отримав вражаючі зображення центру Чумацького Шляху.