Галактичні потоки завдовжки 700 млн світлових років

Астрономи вивчили рух галактик у радіусі 350 млн світлових років від Чумацького Шляху. Вони формують надскупчення Ланіакея, центром якого є Великий Атрактор. Вчені встановили, як галактики утворювали потоки впродовж історії Всесвіту та якими вони будуть у майбутньому.

Галактичні потоки у надскупченні Ланіакея
Галактичні потоки у надскупченні Ланіакея. Джерело: University of Hawaiʻi

Галактичні потоки навколо нас

У космічному просторі існують потоки, які несуть галактики у певних напрямках. Але для того, аби їх побачити, треба узяти масштаб часу більший, ніж існування життя на Землі. У цьому переконалися вчені з низки американських університетів, які дослідили рух зоряних систем на відстані 350 млн світлових років від нас. Вони підготували для Astrophysical Journal статтю про це.

Астрономи проаналізували рух 10 тисяч галактик та їхніх скупчень і відтворили його впродовж останніх 11,5 млрд років. Вони дійшли висновку, що основним джерелом цього процесу було розширення Всесвіту. Однак і гравітаційна взаємодія також відігравала свою роль. Внаслідок цього зоряні системи не тільки розліталися вусібіч, але й формували гігантськи ниткоподібні структури — надскупчення.

Вчені також відтворили процес для наступних десяти мільярдів років. У цей час розширення Всесвіту також матиме вирішальну роль. Внаслідок цього структури поступово почнуть руйнуватися. Подальше стискання у тісні групи відбуватиметься тільки у кількох місцях концентрації матерії, де домінуватимуть сили тяжіння.

Ланіакея та Великий Атрактор

Галактики навколо нас формують скупчення, котрі збираються у надскупчення. Це ті самі ниткоподібні структури, які згадуються у новому дослідженні. Раніше вважалося, що Чумацький Шлях є частиною надасоціації Діви. Однак кілька років тому виявилося, що остання разом із кількома іншими формує більшу структуру.

Вона називається надскупченням Ланіакея. Центром його є Великий Атрактор — точка у просторі, до якої течуть усі галактичні потоки. Раніше астрономи не знали, що це таке, проте у новому дослідженні встановили, що це — надзвичайно масивне скупчення галактик.

Крім того, у досліджувану область потрапило сусіднє з Ланіакеєю надскупчення — Персей-Риби. Воно цікаве тим, що це найдовша зі структур, відомих людству в космосі. Ця колосальна нитка простяглася більш ніж на мільярд світлових років.