Астрономи зазнімкували молодий аналог Юпітера

Використовуючи телескопи Обсерваторії Кека, астрономи зуміли отримати прямі зображення новонародженої екзопланети в системі AF Зайця. На сьогодні це найменша екзопланета, яку вдалося зазнімкувати.

Знімки екзопланети в системі AF Зайця. Джерело: Kyle Franson, University of Texas at Austin/W. M. Keck Observatory

AF Зайця розташована на відстані 87,5 світлових років від Землі. Вона являє собою молоде світило спектрального класу F. На земному небі зоря знаходиться на межі видимості неозброєним поглядом.

Тепер ми знаємо, що в цій системі є як мінімум одна екзопланета. Вона була виявлена групою дослідників з Техаського університету в Остіні за допомогою методу астрометрії — шляхом вимірювання малопомітних змін положення AF Зайця щодо інших зір протягом багатьох років. Аналіз показав, що вони викликані тілом, чия орбіта проходить на відстані приблизно 8 а. о. від світила, а маса втричі перевищує масу Юпітера.

Для подальшого підтвердження відкриття були залучені телескопи Обсерваторії Кека. Завдяки наявності системи адаптивної оптики та коронографа, астрономи зуміли відсікти світло AF Зайця та вловити світловий потік, що йде від самої екзопланети (він приблизно в 10 тисяч разів слабкіший за саму зорю).

Це важливе досягнення. На сьогодні астрономам вдалося отримати прямі зображення лише кількох десятків екзопланет — і екзопланета в системі AF Зайця, найменша з них. Цей світ напевно стане предметом для майбутніх спостережень з боку як телескопа James Webb, так і наземних обсерваторій наступного покоління.

Раніше ми розповідали про те, як астрономи виявили зародок газового гіганта, що не розвинувся.

Сильно пошкоджені колеса не заважають Curiosity відкривати незвідані скарби Марса