Астрономи виявили екзопланету біля мертвої зорі

Команда американських астрономів повідомила про дивовижне відкриття. Під час аналізу даних, зібраних телескопами TESS і Spitzer, їм вдалося виявити ознаки існування великого газового гіганта на близькій орбіті навколо білого карлика. Це перша подібна знахідка за весь час спостережень.

Система WD 1856+534 в уявленні художника. Джерело: NASA’s Goddard Space Flight Center

Білий карлик WD 1856+534 розташований на відстані 80 світлових років. Він є віддаленою складовою потрійної системи та колись був зорею головної послідовності, що нагадувала наше Сонце. Але потім світило вичерпало запаси водневого термоядерного пального і почало розширюватися, перетворюючись на червоного гіганта. У фіналі свого життєвого циклу зоря, що вмирає, скинула більшу частину своїх зовнішніх оболонок. Її ядро, яке оголилося, стиснулося і перетворилося на білий карлик, діаметр якого становить 18 тис. км (це приблизно в півтора раза більше за діаметр Землі).

Ймовірно, всі описані вище процеси мали призвести до того, що в найближчих околицях WD 1856+534 не залишилося б жодних планет: їх було б знищено під час розширення зорі та викиду речовини або ж розірвано гравітацією надщільного об’єкта, що утворився. Тому астрономи дуже здивувалися, коли їм вдалося виявити газовий гігант, який обертається навколо нього. Об’єкт отримав позначення WD 1856 b. Його діаметр у сім разів перевершує діаметр білого карлика, водночас він рухається по орбіті винятково малого радіуса — на один оберт навколо центрального тіла в нього йде всього 34 години.

Вчені припускають, що спочатку WD 1856 b розташовувався набагато далі від зорі. Він змістився на нинішню орбіту вже після формування білого карлика. Згідно з однією з версій, це сталося через гравітаційну взаємодію з іншими екзопланетами. Другий, теоретично можливий варіант, передбачає вплив гравітації двох зір, що залишилися в системі, та/або наслідки близького прольоту «сторонньої» зорі. Утім, самі дослідники вважають такий сценарій малоймовірним, оскільки він вимагає дуже чіткого збігу безлічі різних чинників. Тому в майбутньому вони планують провести нові спостереження околиць WD 1856+534 з метою пошуку інших планетоподібних тіл, які могли «перемістити» газовий гігант на його сучасну орбіту.