Астрономи могли вперше побачити народження компактного об’єкта

Новини астрономії, астрофізики та космології

16 червня 2018 року телескоп ATLAS (Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System) зареєстрував спалах у галактиці CGCG 137-068, розташованій на відстані 200 млн світлових років від Чумацького Шляху. Він отримав позначення AT2018cow. Практично відразу ж астрономи зрозуміли, що виявили щось вельми незвичайне. Лише за два дні яскравість AT2018cow перевищила яскравість будь-якої коли-небудь спостережуваної наднової.

Колаж із трьох зображень галактики CGCG 137-068. Перший знімок був зроблений у 2003 р., зелений кружок позначає місце майбутнього спалаху AT2018cow. Другий знімок був зроблений 20 червня 2018 р., коли AT2018cow досягла свого піку. Третій знімок був зроблений через місяць після спалаху. Джерело: Daniel Perley, Liverpool John Moores University

Новина про спалах викликала настільки великий інтерес з боку наукового товариства, що на нього майже відразу були націлені 18 наземних і космічних телескопів. Спостереження показали, що яскравість AT2018cow на піку виявилася в 10-100 разів вищою, ніж у спалахів наднових на піку блиску. Через кілька місяців він згас.

У спробі пояснити природу AT2018cow астрофізики провели кілька симуляцій явища з використанням зібраних телескопами даних. Їхні результати були представлені на 233-й зустрічі Американської астрономічної спільноти.

Команда дослідників із Північно-західного університету (Боулдер, Колорадо) дійшла висновку, що астрономам удалося вперше закарбувати момент колапсу надмасивної зорі з подальшим утворенням надщільного об’єкта — нейтронної зорі або чорної діри. На це вказують дані про потужний потік високоенергетичного рентгенівського випромінювання з центру спалаху. Його характер вказує на падіння газу на якийсь компактний об’єкт.

На думку вчених, AT2018cow дійсно є надновою, але з нетиповими характеристиками. Як правило, залишки наднових не дають змоги побачити, що ж відбувається в епіцентрі вибуху. Однак у цьому випадку загибла зоря мала відносно невелику масу. Хмара залишкової матерії виявилася нещільною, що дало змогу астрономам зареєструвати рентгенівське випромінювання та вперше побачити народження компактного об’єкта в режимі реального часу.

Вчені з Університетського коледжу Лондона висунули альтернативне пояснення спалаху. На їхню думку, він виник унаслідок руйнування білого карлика, масою 0,1-0,4 сонячних, що близько підійшов до надмасивної чорної діри, її приливними силами. Цей сценарій також може пояснити нетипові властивості AT2018cow і характер її подальшого загасання.