Замерзлі на Місяці: апарати «Чандраян-3» не відповідають

Інженери Індійської організації космічних досліджень (ISRO) розпочали новий етап своєї захоплюючої місії — спробу «розбудити» місячний посадковий модуль «Чандраян-3» і місяцехід після двотижневої морозної місячної ночі. Це стало б величезним досягнення для космічної програми країни, тому весь світ із нетерпінням очікує новин від ISRO.

ISRO
Місія «Чандраян-3». Ілюстрація: ISRO

У п’ятницю, 22 вересня, ISRO повідомила у своєму офіційному акаунті в соціальній мережі X, що розпочинає спроби «встановити зв’язок із посадковим апаратом «Вікрам» і місяцеходом «Праґ’ян», щоб дізнатися, в якому стані вони перебувають». На жаль, інженери поки не отримали відповідей від них. Це створює напруження й очікування серед науковців і фанатів космосу. Чи вдасться «оживити» ці технологічні чудеса — питання, на яке доведеться дочекатися відповіді.

Важливо зазначити, що посадковий модуль «Чандраян-3» здійснив історичну посадку біля південного полюса Місяця 23 серпня. Це зробило Індію лише четвертою країною в історії, яка змогла посадити свій зонд на місячну поверхню. Попередніми були США, СРСР і Китай. Це досягнення відзначається як крок уперед у розвитку індійської космічної програми.

Два тижні плідної праці

Протягом двох тижнів місяцехід «Праґ’ян» досліджував місце посадки, передаючи зображення на Землю. У той самий час апарат «Вікрам» проводив ряд наукових експериментів, включаючи вимірювання температури верхнього шару місячного реголіту. Також було проведено аналіз хімічного складу місячного пилу. В ньому виявлені сліди сірки, які можуть містити підказки про давню вулканічну активність на Місяці.

Посадковий модуль «Вікрам» та місяцехід «Праг`ян»
Посадковий модуль «Вікрам» і місяцехід «Праг`ян»

У сплячий режим ровер перейшов 2 вересня, коли всі його прилади були вимкнені. Два дні потому це зробив посадковий апарат «Вікрам». Їхня головна місія була виконана успішно, але ISRO сподівається, що обидва космічні апарати зможуть пережити морозну місячну ніч і продовжать свої дослідження.

Успішна друга спроба

Слід зазначити, що «Чандраян-3» був другою спробою Індії здійснити посадку на Місяць. Його попередник «Чандраян-2» 2019 року зазнав аварії через збій у програмному забезпеченні, що стало великим розчаруванням. Однак орбітальний апарат «Чандраян-2» все ще перебуває на навколомісячній орбіті та продовжує вивчати наш природний супутник, надаючи цінну інформацію для подальших наукових досліджень.

Попри труднощі та виклики, ISRO продовжує рухатися вперед і розширювати горизонти людського знання про космос. Відновлення зв’язку з «Чандраян-3» і «Вікрам» може відкрити нові можливості для наукових досліджень і подальшого вивчення Місяця.

Раніше ми повідомляли про те, як апарат «Вікрам» здійснив захопливий трюк на Місяці.