Якого кольору наше Сонце: фото NASA розкриває цікавий секрет

Серед свіжих публікацій NASA у рейтингу «Фото дня» з’явилась світлина, яка демонструє всі видимі кольори Сонця. Чарівне зображення, створене Сонячною обсерваторією McMath-Pierce, показує, що хоча наше світило часто здається біло-жовтим, насправді воно випромінює світло майже всіх кольорів.

McMath-Pierce
Усі видимі кольори Сонця, утворені у Сонячній обсерваторії McMath-Pierce. Авторство: Найджел Шарп (NSF), FTS, NSO, KPNO, AURA, NSF

Як видно на DIY Photography, яскраве фото містить багато важливої інформації про нашу зорю. Варто зазначити, що хоча NASA APOD опублікував це фото нещодавно, воно вперше з’явилося на сайті NASA у 2017 році.

Історія спектроскопії

«Темні плями в зображеному спектрі виникають через те, що газ на поверхні Сонця або над ним поглинає сонячне світло. Оскільки різні типи газу поглинають різні кольори світла, можна визначити, з яких газів складається Сонце», — пояснює NASA.

Враховуючи, що Сонце має життєво важливе значення для Землі, цілком логічно, що вчені визначили всі спектральні лінії поглинання світила. Однак це не так. Деякі елементи були відкриті завдяки сонячному спектру, зокрема гелій, який був виявлений 1868 року в сонячному спектрі. Описаний як «перший чужорідний елемент», гелій був відкритий на Землі приблизно через десять років після того, як вчені знайшли його у спектральному аналізі Сонця.

Чорні лінії поглинання, які видно через призму спектроскопа, збивали з пантелику вчених упродовж десятиліть. Лише 1859 року Густав Кірхгоф і Роберт Бунзен помітили, що під час нагрівання певних хімічних речовин у пальнику Бунзена з’являються яскраві емісійні лінії на тих самих довжинах хвиль, на яких у спектрі Сонця з’являються темні лінії.

Хоча відтоді технології кардинально змінилися, прекрасне зображення спектра, створене в Сонячній обсерваторії McMath-Pierce, також ґрунтується на приладі, схожому на призму.

Сонце не жовте

Попри те, що на ілюстраціях Сонце часто зображують жовтим, помаранчевим або навіть червоним, «насправді воно є сумішшю всіх кольорів, які здаються нашим очам білим», — пояснюють у Стенфордському сонячному центрі. Це можна побачити не лише за допомогою призм, але й подивившись на веселку, яка показує, що світло від Сонця розділене на різні довжини хвиль.

Щодо того, чому Сонце здається жовтим, помаранчевим або червоним під час сходу чи заходу, то це тому, що найкоротші сонячні хвилі — зелені, сині та фіолетові — розсіюються земною атмосферою під цим кутом. Лише червоне, жовте та оранжеве світло потрапляє до людських очей крізь атмосферу.

Також поширена помилкова думка, що пік сонячного випромінювання припадає на жовтий колір. Але, як видно на мультиспектральному фото, найбільша ділянка — зелена, а жовтий колір відіграє відносно другорядну роль.

«Сонце випромінює найбільше енергії в районі 500 нм, що близько до синьо-зеленого світла. Отже, можна сказати, що Сонце синьо-зелене!», — пояснюють у NASA.

Раніше ми повідомляли про те, як можна побачити плями на Сонці без телескопа.