Космічний маяк у пустелі

Представлене зображення було отримане на вершині чилійської гори Серро-Армазонес. Воно демонструє чудове нічне небо, на якому домінує смуга Чумацького Шляху і лазерний промінь, що б’є у небо вдалині та чимось нагадує космічний маяк. На знімку також можна побачити червоне сяйво біля горизонту. Це природне явище, яке називається свіченням нічного неба.

Нічне небо над горою Серро-Армазонес. Джерело: ESO/M. Zamani

У гори Серро-Армазонес багата астрономічна історія. Колись вона розглядалася як місце для розміщення Дуже Великого телескопа ESO (VLT). Але в результаті комплекс знайшов будинок на сусідній горі Серро-Параналь. Саме він випускає, зображений на знімку, лазерний промінь. Це частина процесу створення штучних зір у верхніх шарах атмосфери. Вони дозволяють астрономам розрахувати параметри атмосферних спотворень та налаштувати оптику таким чином, щоб прибрати їх при спостереженнях космічних об’єктів.

Але, хоч Серро-Армазонес так і не була обрана для розміщення VLT, астрономи не забули про гору. Поєднання вкрай сухого клімату та практично повна відсутність джерел світлового забруднення, зробили її головним кандидатом, в якості місця встановлення Екстремально Великого телескопа ESO (ELT) — оптичної обсерваторії наступного покоління, яка стане найбільшою на Землі.

Закладка фундаменту ELT була завершена на початку цього року. На наступному етапі будівельники почнуть зведення гігантського обертального купола, висотою 80 м та масою 6100 тонн. Усередині нього буде розміщене 39-метрове головне дзеркало, яке складатиметься з 798 індивідуальних шестикутних сегментів, загальною площею 978 м² та масою 132 тонни. Завдяки йому обсерваторія зможе збирати у 15 разів більше світла, ніж найбільші існуючи оптичні телескопи. Загальний кошторис проєкту ELT оцінюється у 1,2 млрд євро. Згідно з поточними планами, телескоп побачить своє «перше світло» у 2027 році.