​Фото дня: кольори земної атмосфери

Новини астрономії, астрофізики та космології Фото космосу

В глибині чилійської пустелі Атаками, далеко від цивілізації, розташована Обсерваторія Паранал — одна з найбільших і найпотужніших на нашій планеті. Завдяки поєднанню надзвичайно сухого клімату, висоти й віддаленості від джерел світлового забруднення — це місце одне з кращих на Землі для проведення спостережень. Але, як не парадоксально, саме ця незвичайна темрява дозволяє нічному небу світитися фантастичними квітами!

Власне свічення земної атмосфери в небі над горою Серро Паранал. Джерело: Y. Beletsky (LCO)/ESO

На фото — феномен, відомий під назвою власне світіння атмосфери. Воно виникає через сукупність кількох різних процесів, що відбуваються у верхніх шарах газової оболонки планети. Серед них: рекомбінація іонів, що утворилися в процесі фотоіонізації під впливом випромінювання Сонця; люмінесценція, що викликається проходженням космічних променів; а також хемілюмінесценція, в основному, пов’язана з процесами з’єднання атомів кисню та азоту. Власне свічення атмосфери видно тільки в тих регіонах, де небо досить темне та світлове забруднення не заважає його розрізнити.

Зображення було зроблено на місці розташування Оглядового телескопа видимого й інфрачервоного діапазону (VISTA). Ланцюжок жовтих вогнів зазначає дорогу на гору Серро-Паранал. На вершині можна розрізнити обриси веж Дуже Великого Телескопа (ESO VLT). Над ним розтягнулася арка Чумацького шляху, а його світло змішується зі свіченням земної атмосфери, що і породжує незвичайний небесний пейзаж.

За матеріалами: https://www.eso.org