Пляму на Сонці можна побачити без телескопа

Дивитися на Сонце без захисних фільтрів не можна. Але якщо у вас є спеціальні окуляри для спостереження сонячних затемнень, то без усякого телескопа ви зможете побачити на ньому велетенську пляму.

Пляма AR3310 на Сонці
Пляма AR3310 на Сонці. Джерело: SDO/NASA

В чотири рази більше за Землю

Вже кілька днів диском Сонця проповзає велетенська пляма. Вона отримала позначення AR3310 і має розмір в чотири рази більший за Землю. Астроном Бум Сук Йом із Південної Кореї заявив, що йому вдалося побачити цю пляму без телескопа.

Щоправда, він одразу поспішив усім нагадати, що дивитися на Сонце без захисних фільтрів не можна через небезпеку отримати опік сітківки ока. І звичайні сонцезахисні окуляри в цьому не дуже допомагають. Ефективними є лише ті, що спеціально для цього призначені, або, наприклад, ті, якими користуються зварювальники.

Проте любителям спостерігати за Сонцем зі східного узбережжя пощастило. Там саме відбуваються потужні лісові пожежі. І дим від них виконує роль природного фільтра. Тож вони не тільки змогли побачити пляму на власні очі, а й зазнімкувати її.

Чим загрожує велетенська пляма

Вчені уважно спостерігають за рухом плями AR3310 сонячним диском, аже зараз вона практично спрямована у бік Землі. І хоча її темний колір викликаний тим, що температура її на 1500 градусів нижча, ніж у решти атмосфери нашого світила, похолоданням на нашій планеті це не загрожує.

Навпаки, всі очікують на яскравий феєрверк. Саме під сонячними плямами відбувається перез’єднання магнітних ліній. І коли воно станеться, можна очікувати спалаху. Власне, ще до того як AR3310 повернулася до нас, вона породила вибух М-класу. Вони вважаються не дуже сильними, хоча саме такий минулого року скинув на Землю кілька супутників Ілона Маска.

Вчені підозрюють, що свою справжню силу цей гігант ще не показав. Зараз ймовірність того, що станеться спалах Х-класу, поки пляма повернута до Землі, оцінюється у 20 відсотків. Якщо це трапиться, то приємним буде те, що в Україні знову побачимо полярні сяйва. Неприємне полягатиме в тому, що електричні прилади можуть вийти з ладу.

За матеріалами www.sciencealert.com.