Вчені розкрили секрет дивного феномену в атмосфері Марсу

Щороку навесні в атмосфері Марса з’являється велетенська за розмірами хмара, яка займала би площу 2/3 України. Розміри її настільки великі, що її добре видно з борту орбітального апарата Mars Express. Найцікавіше те, що цей атмосферний феномен дуже довго був невловний. Тепер вчені знають, чому.

Витягнута хмара Arsia Mons
Довгаста хмара Arsia Mons, відкрита на Марсі в 2018 році, вважається найдовшою у Сонячній системі, яка утворюється зі згаслого вулкана, що є найвищим за будь-який на Землі. Авторство: ESA

Величезні розміри

Уперше хмару помітив 2018 року астрофізик Хорхе Ернандес Берналь. Він та його команда опублікували свої спостереження у 2020 році. Дивна за формою та розмірами довгаста хмара була названа Arsia Mons, або скорочено AMEC. Вважається, що вона є найдовшою в Сонячній системі, адже має протяжність у 1770 км.

Величезна хмара Arsia Mons повертається рік за роком навесні
Величезна хмара Arsia Mons повертається рік за роком навесні. Авторство: ESA

Два роки дослідники намагались пояснити причину її появи, адже хмара стабільно з’являлася в одному і тому ж місці кожний марсіанський рік. Нещодавно в Journal of Geophysical Research: Planets команда поділилася результатами своєї праці. Як виявилось, хмару створює згаслий вулкан. Давня гора, яка колись вивергала лаву, завширшки майже 430 км біля основи та заввишки 17 км. Її розміри перевершують Мауна-Лоа — найбільший вулкан Землі, висота якого становить 4169 м.

Mars Express
Космічний апарат Mars Express. Зображення: ESA

Як утворюється дивна довгаста хмара?

Коли на півдні Марса настає весна, повітря поблизу вулкана починає прогріватись до 12°C. При цьому лід у кратері швидко випаровується та конденсується у сухій атмосфері на висоті 45 км. Цей конденсат підхоплює вітер, який роздуває його зі швидкістю 20 м/с. Таким чином утворюється протяжна димка, що створює над вершиною гори тонкий хвіст, як дим з паровоза. Вона простягається на майже 2 тис. км, а потім зникає під теплим сонячним світлом за лічені години.

Особливість гігантської хмари полягає в тому, що вона так довго залишалася непоміченою. Це пов’язано з роботою орбітальних апаратів MRO та Mars Express, котрі налаштовані так, щоб починати працювати після опівдня. Гігантська хмара з’являлася лише на три години зранку в один день на рік, коли космічні апарати ще «спали».

Раніше ми повідомляли про те, що NASA попросила допомоги з пошуком марсіанських хмар.