Звуки марсіанського вітру виявилися дуже різноманітними

Ровер Perseverance записав вітер та інші звуки Марса. Вчені виявили, що вони різноманітніші, ніж можна було сподіватися. Акустичні умови на планеті змінюються в залежності від пори року.

Ровер Perseverance слухає зввуки Марсу
Perseverance слухає звуки Марса. Джерело: NASA

Тихі звуки Марса

Відколи ровер Perseverance здійснив посадку на Марсі, два його мікрофони записали безліч звуків. Звук — це атмосферні коливання, тож по них можна судити про стан газової оболонки планети. І нещодавно вчені змогли зробити щодо неї цікаві висновки.

З року записів марсіанських звуків вчені зробили п’ятигодинний плейліст. Виявилося, що більшість часу Червона планета тиха. Дослідники тривалий час підозрювали, що там взагалі завжди тихо. Але виявилося, що звуки на Марсі на 20 децибелів тихіші, ніж на Землі при тих самих джерелах. Це означає, що звук падіння каменю там приблизно в 100 разів тихіший, ніж у нас.

Однак звуки на Марсі все ж є. І вони надзвичайно різноманітні. Слухаючи їх, вчені змогли визначити швидкість розповсюдження коливань в атмосфері планети. Виявилося, що високочастотні хвилі розповсюджуються у ній набагато швидше, ніж низькочастотні.

Акустика на Марсі залежить від сезону

Атмосфера Марса надзвичайно розріджена. Переважно вона складається з вуглекислого газу. Коли у якійсь із півкуль Марса настає зима, то на полюсі починає рости шапка з вуглекислого льоду. І матеріалом для неї служить саме газ атмосфери.

Вуглекислого газу з неї вилучається настільки багато, що змінюється густина. А це призводить до інших умов поширення коливань. Отже, Марс — це єдина планета Сонячної системи, на якій звукові коливання змінюються в залежності від сезону без участі живих істот.