Марсіанська атмосфера втрачає вуглець

Зонд на орбіті Марса постійно реєструє потоки іонів вуглецю, що ідуть від планети. Цей газ поступово зникає з атмосфери так само, як і кисень.

Візуалізація того, як марсіанська атмосфера втрачає вуглець та кисень.
Візуалізація того, як марсіанська атмосфера втрачає вуглець та кисень. Джерело: NASA

Що дізнався MAVEN

Марс має дуже тонку атмосферу, і з часом вона стає все ефемернішою. Такого висновку дійшли вчені, що вивчають дані, отримані апаратом MAVEN. Він працює на орбіті Червоної планети з 2014 року. На його борту є детектор іонів Suprathermal and Thermal Ion Composition, який спрощено називається STATIC.

Нещодавно вчені, які працюють із даними, зібраними цим пристроєм, опублікували результати про кількість іонів вуглецю та кисню. Потік цих частинок, який реєструють прилади MAVEN, говорить про те, що атмосфера Марса продовжує руйнуватися. Їхня щільність складає 104—105 на см2. Ці втрати добре узгоджуються з раніше отриманими оцінками.

Щоправда, STATIC має достатньо високу погрішність вимірювань, коли йдеться про розрізнення іонів кисню та вуглецю. Обидва ці елементи складаються з набору ізотопів. Атомна вага у них може збігатися. Тому відрізнити іони цих газів один від одного достатньо складно. Проте за час спостережень принаймні у чверті з них явно присутні сліди карбону, що відлітає з Марса.

Якою була марсіанська атмосфера

Питання втрати марсіанською атмосферою кисню та вуглецю важливе у контексті її можливої еволюції. Усі дослідники погоджуються, що на початку своєї історії Марс мав щільнішу атмосферу, ніж зараз. Наскільки вона була густою і в яких пропорціях перебували ці два елементи, залишається невідомим.

Не викликає сумніву лише те, що наявність і кисню, і вуглецю у марсіанській атмосфері була необхідною умовою для існування на планеті життя. Не менш значущими ці елементи є й для майбутньої колонізації Червоної планети. Бо заносити їх у необхідній кількості ззовні вкрай важко. Якщо вони усі відлетять у космос, то працювати буде ні з чим.