Як заробити на солодкому житті в космосі

Зазвичай перед космічним бізнесом ставлять завдання зробити щось корисне для людей на Землі. Проте цілком можливо, що у майбутньому вигідніше буде працювати для тих, хто житиме у космосі. Головне — аби це життя було солодшим.

«Солодке життя» у космосі
Солодке життя у космосі

Космічне виноробство

У першій частині цієї розповіді йшлося про супутники спостереження та зв’язку, що є основою космічного бізнесу зараз. У другій ми розповідали про видобування корисних копалин у космосі та перенесення туди промисловості.

Проте цілком можливо, що він може дати людям дещо більше за рідкісні хімічні сполуки, екзотичні сплави й вироби на їхній основі. Це будуть послуги, які неможливо отримати на Землі та які здатні значно покращити й навіть повністю змінити наше життя.

Одна цікава бізнес-ідея стосується вина. Людство виробляє його тисячі років, проте досі не з’ясувало, як пришвидшити процес витримки, аби при цьому не погіршилася якість продукту. Фахівці з проєкту Vitis Vinum in Spatium Experimentia нещодавно спробували довести, що космос у цьому плані цілком спроможний нам допомогти. Вони відіслали кілька пляшок із молодим вином на МКС, де вони пробули майже пів року. А коли пляшки повернулися, вчені порівняли їхній вміст із контрольним напоєм, який зберігався на Землі. Вони помітили відмінності як у його кольорі, так і у смаку. Напій був такий, ніби витримувався принаймні вдвічі довше, ніж насправді.

Пляшки з вином під час експерименту у космосі були в таких циліндрах
Пляшки з вином під час експерименту в космосі були в таких циліндрах. Джерело: phys.org

Тож цілком можливо, що орбітальне виноробство також стане вигідним бізнесом у майбутньому. Тим більше, що зараз повним ходом ідуть експерименти з вирощування рослин на орбіті. Якщо таким чином вдасться культивувати виноград — сировину для «небесного вина» навіть не доведеться завозити із Землі.

Туризм

Ще більш перспективною галуззю космічного бізнесу може стати туризм. Одна з найбільших потреб сучасних людей, які не голодують, відносно рідко помирають від хвороб і живуть у безпечних містах, де не треба щодня боротися за виживання, є нестача вражень. Саме по них люди їдуть у туристичні подорожі.

Але наш світ стає дедалі краще облаштованим. Країни, що в минулому столітті вважалися екзотичними, тепер мало відрізняються від Європи та Північної Америки за якістю життя. Дика природа та старожитності все більше залишаються у штучних резерваціях. Місць, де можна пережити унікальні враження, все менше і менше.

І саме це робить космічний туризм такою привабливою галуззю. Сама тільки невагомість необмежену кількість часу є практично недоступною на Землі річчю. Що вже казати про погляд на нашу планету з орбіти, за який люди ладні викласти мільйони доларів.

Virgin Galactic — компанія, що розвиває космічний туризм

Зараз космічний туризм вийшов за межі суто теоретичних розмірковувань. Компанії Virgin Gallactic і Blue Origin уже розпочали більш-менш регулярні суборбітальні польоти. Проте люди рано чи пізно захочуть чогось більшого, ніж просто кілька хвилин невагомості та приголомшливих видів.

Значно більше на майбутнє туристичного бізнесу схожі пропозиції компанії Axiom Space. На початку 2024 року її клієнти вже втретє мають полетіти на Міжнародну космічну станцію на кораблі компанії SpaceX. У майбутньому таких подорожей може стати набагато більше. Цілком можливо, що й китайська станція «Тяньгун» також почне приймати приватних відвідувачів.

Проте ці станції ніколи спеціально не створювалися для того, аби приймати туристів. Вже досить давно існує ідея будівництва орбітального готелю, де не займатимуться нічим, крім обслуговування людей, які хочуть від космосу нових вражень і для яких там будуть створені всі умови. Потенційно він може приносити сотні мільйонів доларів прибутку на рік.

Екіпаж місії Ax-3
Екіпаж третьої місії Axiom Space. Джерело: SpaceX

Проте і це буде тільки початком. У міру того, як люди освоюватимуть Місяць, Марс та інші тіла Сонячної системи, з’являтимуться можливості комерційних подорожей туди. Там уже точно кожен зможе знайти безліч вражень, які неможливо пережити на Землі.

Чим далі люди просуватимуться від Землі, тим більше буде можливостей для розвитку космічного туризму. Причина не лише в тому, що ставатимуть доступними нові локації для відвідування, а й у нових можливостях для подорожей — більших і швидших міжпланетних кораблях. І тут різні галузі космічної економіки цілком можуть перейти до стимулювання одна одної. Адже наявність кораблів і станцій, яку зможуть забезпечити космічне гірництво та промисловість, створюватиме можливості для відвідин космосу більшою кількістю людей. А більше туристів означатиме більше замовлень для промисловості, й у якийсь момент вона вийде на високий рівень прибутків.

Наскільки прибутковим може бути будівництво в космосі?

Ще один різновид космічної діяльності зазвичай не згадують у розрізі прибуткового бізнесу майбутнього. На Землі будівництво є одним із найнадійніших видів підприємництва для тих, хто мислить на роки вперед. Проте в космосі ця діяльність поки видається лише величезною прірвою, в яку кидатимуть мільйони та мільярди доларів.

А все тому, що жоден із вищевказаних бізнесів неможливо розвивати, не створивши придатний для цього об’єм простору. Наразі це ще одна величезна перепона на шляху розвитку космічного підприємництва. Але в майбутньому все може змінитися. Причому станеться це не стільки через застосування нових технологій (наприклад, надувних конструкцій чи будівельних 3D-принтерів), скільки завдяки тому, що ми замість земних матеріалів почнемо використовувати місцеві.

Життя у космосі
Життя у космосі. Джерело: www.environmentandsociety.org

Саме необхідність спочатку будувати на Землі, а потім запускати збудоване в космос робить космічне житло неймовірно дорогим — згадайте все ту ж формулу Ціолковського. Скоротивши відстань між місцем видобутку матеріалів і будівництва до нуля, можна зробити космічний девелопмент надзвичайно прибутковим.

І головним рушієм тут, знову-таки, будуть люди. Бо від дивовижної подорожі просторами іншої планети практично один крок до того, щоб оселитись у цьому неймовірному місці. Ось тут космічне будівництво справді може розгорнутися на повну. Адже за будинок своєї мрії люди готові заплатити неймовірні суми. А далі чим більше буде охочих — тим більше буде замовлень, і ціна на них поступово знижуватиметься.

Зрештою, якщо люди почнуть жити за межами рідної планети, питання користі космосу для Землі зникне сама собою. Космічні бізнеси обслуговуватимуть позаземні поселення та створюватимуть власну економічну систему. Стати її частиною зможе будь-який бізнес, який існує і на Землі, якщо це дозволятимуть місцеві умови. Найкращий спосіб зробити космос прибутковим — оселитися там.