Виявлена нептуноподібна екзопланета в подвійній системі

Міжнародна команда астрономів повідомила про відкриття екзопланети в подвійній зоряній системі NGTS-14, розташованій на відстані приблизно тисячі світлових років від Сонця. Об’єкт виявили під час огляду NGTS (Next Generation Transit Survey), який виконується масивом невеликих автоматизованих телескопів, розміщених на території чилійської обсерваторії Серро Параналь. Вони відстежують зміни яскравості зір, спричинені, серед іншого, транзитами їхніх планетоподібних супутників.

Масив телескопів NGTS під час роботи. Джерело: ESO/G. Lambert

Під час спостережень NGTS-14 телескопи NGTS зареєстрували періодичні падіння блиску основного компонента системи (помаранчевого карлика). Надалі вони були підтверджені іншими наземними обсерваторіями, а також космічним апаратом TESS. Аналіз показав, що коливання яскравості викликані транзитами тіла, радіус якого на 30% перевершує радіус Нептуна. Його орбіта відбувається на відстані 0,04 а.о. від зорі. Розрахунки показують, що ефективна температура денного боку екзопланети становить близько 870°C.

Крім того, астрономам вдалося визначити масу нововідкритого об’єкта — вона перевершує нептуніанську на 70%. Це означає, що середня густина екзопланети становить 1,4 г/см³. Подібні тіла на настільки близьких орбітах трапляються досить рідко, тож знахідка становить значний науковий інтерес.

Гарячий нептун в уявленні художника. Джерело: University of Warwick/Mark Garlick

Що стосується другої зорі, то вона являє собою червоний карлик, віддалений більш ніж на 1100 а.о. від основного компонента системи. На цей час астрономам невідомо про існування поблизу неї будь-яких екзопланет.