Вода на Землі з’явилася під час останніх 15% формування планети

Згідно з новим дослідженням, хімічні ознаки свідчать про те, що Земля сформувалася із сухих кам’янистих матеріалів. Утім, життєдайна вода та інші необхідні летючі речовини з’явилися значно пізніше, ніж це передбачали минулі теоретичні моделі. Результати дослідження опубліковані в журналі Science Advances.

Нові дослідження показали, що Земля спершу утворилася із гарячих, сухих і кам'янистих матеріалів, а значно пізніше на планеті з’явилась вода
Нові дослідження показали, що Земля спершу утворилася з гарячих, сухих і кам’янистих матеріалів, а значно пізніше на планеті з’явилася вода. Фото: Unsplash

Це дослідження має важливе значення для нашого розуміння формування планети, яка продовжує викликати жваві наукові дискусії. Крім того, воно дає цінну інформацію про будову інших планет, таких як Меркурій і Венера, які, як вважають, також утворилися з подібних сухих матеріалів.

Земля та вода в її надрах

Хоча люди фізично не можуть спуститися в глибини нашої планети, гірські породи з її надр можуть виходити на поверхню природно, у вигляді вулканічної лави. Ці лави утворюються з «материнської магми», яка може надходити з різних глибин Землі. Наприклад, верхня мантія починається приблизно на глибині 15 км під поверхнею і простягається приблизно на 680 км вниз. Нижня мантія починається на глибині 680 км. Вона простягається до межі ядра і мантії, приблизно на 2900 км під нашими ногами. Вчені можуть хімічно порівняти ці два різні типи магми, щоб зрозуміти відмінні характеристики шарів Землі.

Оскільки формування Землі відбувалося поступово через накопичення матеріалів, зразки, отримані з нижньої та верхньої мантії, дають чіткі підказки про процеси, які розгорталися під час акреції Землі.

Останні 15%

У новому дослідженні вчені виявили, що на ранніх стадіях наша планета складалася переважно з сухих і кам’янистих матеріалів. Вивчаючи хімічні ознаки глибоко в надрах Землі, вони помітили явну відсутність летких речовин, таких як вода та йод, які швидко випаровуються. На противагу цьому, під час аналізу зразків з верхньої мантії, вони виявили значно більшу концентрацію летких речовин. Пропорції цих речовин були втричі більшими, ніж у нижній мантії.

Спираючись на ці хімічні співвідношення, аспірантка Каліфорнійського технологічного інституту та провідна авторка дослідження Вейі Лю розробила модель, яка дала цінну інформацію.

Модель показала, що Земля спершу утворилася із гарячих, сухих і кам’янистих матеріалів. Вона також припустила, що додавання основних летких речовин, необхідних для життя, включаючи воду, відбулося відносно пізно у процесі формування Землі — протягом останніх 15% розвитку планети або навіть менше.

Раніше ми повідомляли про те, що вода у Сонячній системі з’явилася задовго до формування планет.