Вчені стали свідками загадкової смерті зірки з шістьма кільцями

Використовуючи великий масив Atacama (ALMA) та дані космічного телескопа Hubble, вчені з Каліфорнійського університету в Лос-Анджелесі та Лабораторії реактивного руху NASA стали свідками загадкової смерті зірки V Гідри в безпрецедентних подробицях. Вони виявили шість кілець, що повільно розширюються. А також дві структури у формі пісочного годинника, що виникли в результаті високошвидкісного викиду речовини. Ці кільця розширилися від зірки, що вмирає, приблизно за 2100 років.

V Гідри
Зображення зірки V Гідри в передсмертній агонії зірка випустила серію кілець, що розширюються, які формуються кожні кілька сотень років. Фото: ALMA

V Гідри (V Hydrae) – багата вуглецем зірка асимптотичної гілки гігантів (AGB). Це пізня стадія еволюції зірок невеликої та середньої маси. Розташована вона приблизно за 1300 світлових років від Землі в сузір’ї Гідри. Серед мільйонів зірок V Гідри представляє особливий інтерес для вчених через свою унікальну поведінку та особливості. Серед цих мільйонів зірок на V Гідрах відбуваються надзвичайно великі викиди плазми, які відбуваються приблизно кожні вісім років. Також у неї є невидима зірка-компаньйон, яка сприяє вибуховій поведінці V Гідри.

Еволюція зірок AGB

Більше 90% зірок з масою, що дорівнює масі Сонця або перевищує її, еволюціонують у зірки AGB. Це відбувається у міру того, як паливо, необхідне живлення ядерних процесів, вичерпується. У міру старіння зірок асимптотичної гілки гігантів вони викидають більше половини своєї маси через повільні вітри протягом 100 тисяч років.

«Ми зловили цю вмираючу зірку у процесі втрати її атмосфери. Вона скидає свою масу, як будь-який інший червоний гігант на пізній стадії. Але, на наш великий подив, ми виявили, що речовина у цьому випадку викидається у вигляді серії кілець», – пояснює Марк Морріс, професор фізики та астрономії Каліфорнійського університету в Лос-Анджелесі та співавтор дослідження.

Спостереження за кільцями

Команда спостерігала високошвидкісні вибухи газу, перпендикулярні до цих шести кілець. Маса зірки була викинута у двох протилежних напрямках. При цьому механізм утворення кілець невідомий, раніше не зустрічався та потребує подальшого вивчення.

V Гідри
Візуалізація, що показує багату вуглецем зірку V Гідри у її фінальному акті. Фото: ALMA

«Кільця можуть бути пов’язані з присутністю на орбіті V Гідри зірок-компаньйонів. Але це важко пояснити з огляду на інтервал у кілька сотень років між викидами. Ця зірка привносить новий факт у наше розуміння того, як ввони помирають», – сказав Морріс.

Структура DUDE

Шість кілець розширилися від зірки за 2100 світлових років. При цьому було сформовано викривлену дископодібну структуру, яка створила багату пилом область навколо зірки. Команда назвала структуру DUDE, що означає «Диск, що піддається динамічному розширенню». У фінальному акті також була сформована структура у формі пісочного годинника із зіркою в центрі та орієнтована перпендикулярно диску. Два пелюстки пісочного годинника були сформовані спрямованим швидким потоком частинок, який відлітає у двох протилежних напрямках зі швидкістю близько 1,5 мільйонів км/год.

Рагвендра Сахаї, астроном з Лабораторії реактивного руху NASA та головний дослідник, заявила: «Наше дослідження цієї зірки підтверджує той факт, що наша традиційна модель смертей зірок типу AGB неповна або навіть неправильна».

За матеріалами TechExplorist

Нагадаємо, що раніше смерть зірки допомогла виміряти швидкість обертання чорної дірки.