Chandra сфотографував кільця навколо чорної діри

Американські астрономи опублікували зображення, отримане за допомогою космічних обсерваторій Chandra та Swift. Воно демонструє кільця, що оточують чорну діру системи V404 Лебедя.

Кільця навколо чорної діри V404 Лебедя. Джерело: X-ray: NASA/CXC/U.Wisc-Madison/S. Heinz et al.; Optical/IR: Pan-STARRS

V404 Лебедя розташована на відстані 7800 світлових років від Сонця. Система складається з зорі головної послідовності та чорної діри. Остання поступово перетягує речовину свого компаньйона, яка «закручується» в аккреційний диск, що є джерелом рентгенівського випромінювання.

5 червня 2015 року система видала потужний рентгенівський спалах. Оскільки простір між чорною дірою та наземними спостерігачами заповнений пиловими хмарами, частина рентгенівських променів відбилася від них, що призвело до утворення своєрідного світового ходу. В результаті серії тривалих спостережень телескопам Chandra та Swift вдалося сфотографувати незвичайну картину концентричних кілець навколо V404 Лебедя.

Утворення кілець навколо чорної діри (схема). Джерело: NASA

Подальший аналіз даних дозволив астрономам визначити деякі характеристики пилових хмар, які оточують V404 Лебедя. Зокрема, спектри кілець показали, що вони складаються із суміші графітових і силікатних частинок. Також дослідники визначили відстань від чорної діри до пилових хмар і виявили істотні варіації в їхній густині. Центри мас більшості цих структур зміщені у бік площини Чумацького Шляху щодо напрямку на V404 Лебедя.

За матеріалами: https://www.nasa.gov