ALMA знайшов найдавнішу галактику зі спіральною структурою

Аналізуючи дані, зібрані комплексом радіотелескопів ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), дослідники виявили найдавнішу відому нам галактику зі спіральною морфологією. Вона отримала позначення BRI 1335-0417. Ми бачимо її такою, якою вона була за часів, коли вік Всесвіту становив лише 1,4 млрд років.

Галактика BRI 1335-0417. Джерело: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), T. Tsukui & S. Iguchi

Спіральні галактики є найпоширенішими серед інших у Всесвіті: вони складають майже 70% від усіх відомих нам «зіркових островів». Наш Чумацький Шлях теж має спіральну структуру. Однак частка спіральних галактик стрімко зменшується в міру наближення до Великого вибуху. Вважається, що їхнє формування почалося з невеликих, турбулентних і неорганізованих протогалактик, яким потрібні були мільярди років, щоб утворити стабільні структури.

Галактика BRI 1335-0417 містить велику кількість пилу, яка приховує світло її зірок. Однак ALMA може фіксувати радіовипромінювання іонів вуглецю, що дозволяє астрономам досліджувати процеси, що відбуваються в ній. Спостереження показали, що галактика містить спіральну структуру, яка простягається на 15 тис. світлових років від її центра. При цьому масу BRI 1335-0417 можна порівняти з масою Чумацького Шляху. За мірками тієї епохи галактика була справжнім гігантом.

На думку вчених, найімовірніше пояснення того, як 1335-0417 зуміла так швидко сформувати спіральну структуру, полягає в її зіткненні з іншою галактикою. На це вказує те, що в ній відбуваються активні процеси зореутворення, а газ у зовнішній частині диска гравітаційно нестабільний. Така ситуація може виникнути в разі надходження великої кількості речовини ззовні.