У старого пульсара знайшли карликові імпульси

Вчені, які працюють на найбільшому у світі радіотелескопі FAST, відкрили у старого пульсара дуже вузькі й слабкі імпульси. Механізм їхнього утворення відчутно відрізняється від того, що зазвичай відбувається на нейтронних зорях.

Карликові імпульси від пульсара
Карликові імпульси від пульсара. Джерело: phys.org

Спостереження на найбільшому радіотелескопі

Найбільший у світі радіотелескоп FAST, що розташований у Китаї та має діаметр антени 500 м, недавно подарував вченим нове відкриття. Про нього повідомили дослідники з Національної астрономічної обсерваторії китайської академії наук.

Вони спостерігали за пульсаром PSR B2111+46. Це дуже стара і добре вивчена нейтронна зоря, яка, як і всі подібні об’єкти, випромінює радіоімпульси зі сталим, вкрай невеликим періодом. Проте час від часу його імпульси припиняються.

Це явище не являє собою чогось незвичного. Воно називається «зануленням імпульсів» і неодноразово спостерігалося у старих пульсарів. Щоправда, причини його виникнення досі достеменно невідомі. Можливо, це зміни магнітних полів, які не дають прискорювати частинки, або плазма просто переповнює певні зони.

Незвичне сталося під час двох сеансів спостереження пульсара у серпні та вересні 2020 року. Тоді у PSR B2111+46 саме спостерігалося «занулення імпульсів» і він мав бути зовсім тихим. Проте фахівці, які працювали з FAST, зафіксували кілька дюжин дуже слабких і вузьких імпульсів. Тоді їм не знайшли пояснення та вирішили вкотре дослідити нейтронну зорю.

Карликові імпульси

У березні 2022 року китайські науковці знову спостерігали за PSR B2111+46 під час періоду його спокою. І знову їм вдалося зафіксувати ті самі імпульси, які вони назвали «карликові», оскільки їхня потужність не йшла в жодне порівняння з основними.

Тепер у вчених не виникло сумнівів у тому, що карликові імпульси пульсарів цілком реальні. До того ж їх вдалося виявити й у інших старих нейтронних зір. Щоправда, встановити їхню природу виявилося майже неможливо. Адже навіть FAST не може розгледіти, що собою являє магнітосфера пульсара, коли той перебуває у неактивному стані.

Проте у вчених є теорія про виникнення звичайних та карликових імпульсів. Перші з них виникають, коли з розломів у приполярних областях нейтронної зорі виривається «гроза» заряджених частинок. Другі ж мають зовсім іншу природу. Їх випромінюють пари частинок, що народжуються поблизу таких розломів і падають вниз наче краплі дощу.