У Starlink з’явився новий конкурент, а NASA замінить російські кораблі за мільярд: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин за тиждень: Virgin Orbit припиняє запуски та звільняє співробітників; Axiom Space показала новий скафандр для місії Artemis III, а ми розповідаємо про те, з чого починалося вивчення Сонця.

«Найлегший спосіб вирішення проблеми ― просто заперечувати її наявність»

― Айзек Азімов, «Самі боги»

NASA уклала з Firefly Aerospace контракт на доставлення вантажів на Місяць

Національна аерокосмічна адміністрація США (NASA) уклала з компанією Firefly Aerospace контракт на суму 112 млн доларів. Він передбачає посадку апарата з корисним навантаженням на зворотному боці Місяця. Контракт є складовою ініціативи Commercial Lunar Payload Services (CLPS), у межах якої NASA заохочує приватні компанії будувати місячні модулі та відправляти з їхньою допомогою різне допоміжне обладнання, необхідне для нормального розгортання програми Artemis.

Нагадаємо, що Firefly Aerospace, яка здійснила перший успішний запуск своєї ракети на орбіту в жовтні 2022 року, за свою історію пережила кілька складних періодів, включно з порятунком від банкрутства у 2017 році завдяки інвестиціям фонду Noosphere Ventures, основоположником якого є український підприємець Макс Поляков.

Зернові прориви помітили з космосу: Україна під час війни успішно зібрала врожай

У перші дні повномасштабного вторгнення росії фахівці з продовольчої безпеки цікавилися, чи зможуть українські фермери зібрати пшеницю та ячмінь, які вони посіяли восени 2021 року. Втім, за підрахунками NASA Harvest, вони змогли зібрати 26,6 млн тонн пшениці у 2022 році. Це трохи менше, ніж очікувалось, але близько до середнього п’ятирічного показника у 27,9 млн тонн. Однак через війну Україна не має доступу до 22% цієї пшениці на окупованому сході.

На початку масштабних бойових дій у лютому аналітики попереджали, що від 20% до 30% озимих культур в Україні можуть бути не зібрані. Проте аналіз NASA Harvest показує, що 94% озимих вдалося зібрати, включно з 88% озимих культур на непідконтрольних українскому уряду територіях. Завдяки зняттю блокування кількох чорноморських портів частина зібраного зерна зрештою потрапила на світові ринки. З початку війни з країни було відправлено близько 5,4 млн тонн пшениці. Про це свідчать дані Міністерства аграрної політики та продовольства України за листопад 2022 року.

Астронавтам в оренду: Axiom Space представляє скафандр для місії Artemis III

У Космічному центрі Г’юстона в Техасі був представлений прототип комерційного скафандра Axiom Extravehicular Mobility Unit (AxEMU), у якому астронавти будуть висаджуватися на Місяць у межах третьої місії Artemis. Новий скафандр виготовлений приватною фірмою Axiom Space, що надає космічні послуги аерокосмічній адміністрації. Костюм був створений на основі прототипу xEMU, розробленого інженерами Космічного центру Джонсона NASA в Г’юстоні. Новий скафандр забезпечує підвищену гнучкість, кращий захист від негостинного середовища та спеціалізовані інструменти для задоволення дослідницьких потреб і розширення спектру наукових досліджень. Для створення AxEMU були залучені галузеві експерти з Air-Lock, Arrow Science and Technology, David Clark Company, Paragon Space Development Corporation, Sophic Synergistics і APT Research.

Virgin Orbit тимчасово припиняє запуски та звільняє співробітників

У середу, 15 березня, на загальних зборах співробітників компанія Virgin Orbit оголосила про звільнення більшості з них. На підприємстві лишився тільки невеликий штат керівників. Цей захід у компанії називають вимушеним і тимчасовим. Працівників обіцяють поновити, щойно вдастся подолати труднощі та знайти нові джерела фінансування. У самій Virgin Orbit ці повідомлення не прокоментували, підтвердивши лише, що справді зупиняють усі операції. Вони будуть призупинені з 16 березня, і цей простій триватиме принаймні кілька тижнів. Новина про це вже призвела до падіння курсу акцій компанії на всіх біржах на 52%.

Amazon обіцяє супутниковий інтернет Project Kuiper на швидкості до 1 Гбіт/с

Компанія Amazon презентувала набір для під’єднання до супутникового інтернету в межах сервісу Project Kuiper. Вона використовуватиме групу невеликих супутників для надання послуг широкосмугового зв’язку для клієнтів у всьому світі та зосередиться насамперед на тих регіонах, які не обслуговуються чи недостатньо обслуговуються поточними інтернет-технологіями.

Для отримання широкосмугового сигналу клієнтам знадобиться термінал. Однак Amazon запевняє, що їхні термінали будуть легшими, потужнішими та дешевшими, ніж у Starlink від SpaceX. Апаратура Project Kuiper працюватиме на основі власного процесора під назвою Prometheus. Він має довжину 28 см, товщину 3 см та здатний забезпечувати швидкість підключення до інтернету до 400 Мбіт/с. Користувачам пропонуватиметься дешевша 7-дюймова модель, але зі швидкістю доступу всього 100 Мбіт/с. Для корпоративного сектору, а також телекомунікаційним і урядовим організаціям, де потрібна надвисока пропускна здатність, пропонується антена розміром 48×76 см, що забезпечує швидкість до 1 Гбіт/с.

Дослідники з NASA створили нову карту, що демонструє можливі поклади води поблизу південного полюса Місяця. Для цього вони скористалися даними, отриманими стратосферною обсерваторією SOFIA, яка нещодавно «пішла на пенсію». Наявні у вчених дані свідчать про те, що наш природний супутник може містити значні запаси води у вигляді фракцій водяного льоду, що містяться в місячному реголіті. Вважається, що основна їх маса перебуває на дні вічно затінених кратерів, розташованих поблизу південного полюса.

Цікава цифра: 1 млрд доларів

Ця світлина МКС була зроблена 8 листопада учасниками місії Crew-2. Джерело: NASA

NASA планує витратити мільярд доларів на створення спеціального космічного буксира, що буде використаний для безпечного зведення з орбіти МКС після того, як країни-учасниці ухвалять рішення про припинення її експлуатації. Донедавна аерокосмічна агенція планувала застосувати для цього російські кораблі «Прогресс». Вони могли би змінити орбіту станції таким чином, щоб спрямувати її уламки на південь Тихого океану — в район так званого кладовища космічної техніки. Однак події минулих років поставили під сумнів ці плани. Відкриті погрози росії вийти з проєкту МКС, а також нещодавня серія витоків з російських космічних кораблів наочно довели, що ставка на співпрацю з країною-агресором є далеко не найнадійнішою стратегією. Тому NASA прийняла рішення про розробку запасного плану.

Це зображення сонячної корони являє собою комбінацію декількох знімків, зроблених з різними положеннями поляризаційного фільтру під час повного затемнення Сонця 2 липня 2019 року на обсерваторії Ла Сілья (Чилі). Джерело: ESA/CESAR

Сонце — центральне тіло Сонячної системи, її наймасивніший об’єкт, джерело майже невичерпної енергії, та загалом досить посередня зоря відносно інших світил. Це основи того, що ми знаємо про нього зараз. У статті Сонце у фокусі телескопа редакція The Universe Space Tech розповідає про те, з чого починалося його вивчення.

Також рекомендуємо вам почитати статтю про третю за віддаленістю від нас зоряну систему Luhman 16. Ви дізнаєтеся, як далеко від нас вона розташована, зі скількох світил складається, а також хто її відкрив і що в ній цікавого.

Читайте у попередньому дайджесті: Штучний інтелект порахував кількість дерев у Північній Африці, а запуск нової японської ракети завершився аварією: дайджест новин