NASA витратить мільярд доларів на затоплення МКС

NASA планує витратити мільярд доларів на створення спеціального космічного буксира. Він буде використаний для безпечного зведення з орбіти МКС після того, як країни-учасниці ухвалять рішення про припинення її експлуатації.

Буксир для затоплення МКС

9 березня Білий дім представив проєкт нового бюджету NASA на 2024 рік. Один із найцікавіших пунктів документа, на який негайно звернули увагу всі експерти, виявився пов’язаний із проєктом космічного буксира, призначеного для зведення з орбіти МКС.

МКС. Фото, зроблене 8 листопада учасниками місії Crew-2. Джерело: NASA

Перша згадка про плани зі створення такого апарата з’явилася в одному з документів NASA, опублікованому в серпні 2022 року. Але зараз вона отримала конкретну підтримку. Автори проєкту бюджету заклали виділення 180 млн доларів на створення буксира. За словами керівника програми пілотованих космічних польотів Кеті Людерс, ці гроші стануть «хорошим стартом». Вони дадуть змогу провести роботи з проєктування буксира, після чого представники американської космічної промисловості отримають пропозицію зайнятися його будівництвом. За словами Людерс, точна вартість створення буксира поки що не відома, але за оцінками NASA, вона буде близька до мільярда доларів.

Необхідність космічного буксира

Але для чого NASA потрібен космічний буксир? Після того як країни-учасниці ухвалять рішення про припинення експлуатації комплексу, його потрібно буде «утилізувати». Це необхідно, щоб уникнути ризику падіння уламків 400-тонної станції над заселеною місцевістю.

Точка Немо
Точка Немо в Тихому океані — саме тут буде затоплена МКС у 2031 році

Донедавна NASA планувала використовувати для цієї мети російські кораблі «Прогрес». Вони могли б змінити орбіту МКС таким чином, щоб спрямувати її уламки на південь Тихого океану, в район, так званого, кладовища космічної техніки.

Однак події минулих років поставили під сумнів ці плани. Відкриті погрози вийти з проєкту МКС, а також нещодавня серія витоків з російських космічних кораблів наочно довели, що ставка на співпрацю з росією є далеко не найнадійнішою стратегією. Тому NASA прийняла рішення про розробку запасного плану. Наявність власного космічного буксира, дасть змогу уникнути загрози використання росією питання про безпечне затоплення МКС для будь-якого торгу або шантажу.