Суперземля та мінінептун зійшлися в орбітальному танці навколо червоного карлика

Команда астрономів із Льєзького університету повідомила про виявлення раніше невідомої суперземлі та мінінептуна, що обертаються навколо зорі TOI-2096. Вони перебувають в орбітальному резонансі по відношенню один до одного.

Зоряна система TOI-2096 в уявленні художника. Джерело: Lionel J.Garcia

TOI-2096 являє собою червоний карлик, розташований на відстані 156 світлових років від Землі. Під час вивчення даних, зібраних наземними обсерваторіями та космічним телескопом TESS, дослідники виявили періодичні зміни блиску зорі. Вони викликані транзитами двох екзопланет, що обертаються навколо неї.

Радіус внутрішньої екзопланети TOI-2096 b на 20% перевищує радіус Землі. Рівноважна температура її поверхні оцінюється в 172 °C. Зовнішня екзопланета TOI-2096 с являє собою мінінептун. Її радіус у 1,9 раза перевищує земний, рівноважна температура поверхні оцінюється в 76 °C.

Знахідка цікава з кількох причин. Знайдені екзопланети належать до класів тіл, аналогів яких немає в нашій Сонячній системі. Тоді як TOI-2096 b є кам’янистою суперземлею, то TOI-2096 c повинна мати кам’яне ядро, оточене масивною оболонкою, яка складається з легших елементів — різних газів і/або води.

Інший цікавий факт полягає в тому, що орбіти екзопланет перебувають у резонансі 1:2. За той час, поки зовнішня екзопланета робить один оберт навколо зорі (її період обертання 6,38 дня), внутрішня встигає зробити два витки (її період обертання становить 3,12 дня). Через таку синхронізацію вони чинять потужний гравітаційний вплив один на одного, що призводить до затримок і прискорень часу їхніх транзитів.

Астрономи планують використовувати цю обставину, щоб обчислити маси екзопланет. Це дасть змогу краще зрозуміти особливості їхньої внутрішньої будови, і як саме була сформована ця система.

За матеріалами https://www.exotic.uliege.be