Приречена екзопланета вразила астрономів смертельним «танцем»

Астрономи з Массачусетського технологічного інституту виявили екзопланету-рекордсменку з найшвидшим періодом обертання навколо своєї зорі. Газовий гігант має найкоротшу з відомих орбіт серед будь-яких планет у Всесвіті. Тут рік триває лише 16 годин. Але цей рекордно швидкий «танок» може дуже скоро припинитися, повідомляє Space.

TOI-2109
Супергарячий Юпітер TOI-2109b перебуває відносно близько до своєї зорі TOI-2109 на відстані близько 2,4 млн км. Ілюстрація: Sci-News

Нещодавно виявлена екзопланета належить до категорії, яку вчені називають «гарячими Юпітерами». Ці світи схожі на газових гігантів Сонячної системи, але вони обертаються набагато ближче до своїх світил і нагріваються до екстремальних температур, тому отримали таке прізвисько.

На сьогодні астрономи виявили понад 400 гарячих Юпітерів. Однак «рекордсмен» TOI-2109b виділяється на тлі інших він найближчий до своєї зорі.

Надто близько

Відкриття було зроблене на основі даних, зібраних супутником NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS), який запущений на орбіту Землі з квітня 2018 року. TESS був розроблений для виявлення планет, які обертаються навколо своїх світил дуже швидко. Космічний телескоп не бачить планету безпосередньо. Замість цього він спостерігає невеликі зміни у яскравості зорі, які відбуваються, коли планета частково блокує випромінюване нею світло.

TOI-2109b
Рік на TOI-2109b триває лише 16 годин. Анімація: Sci-News

У випадку з TOI-2109b ці зміни відбуваються кожні 16 годин, швидше, ніж у будь-якого газового гіганта, виявленого на сьогодні. За словами астрономів, зоря планети розташована приблизно у 855 світлових роках від Землі в сузір’ї Геркулеса. Вчені також змогли виміряти кілька ключових характеристик TOI-2109b. Наприклад, він розташований приблизно в 2,4 млн км від свого світила. Для порівняння, найближчий до Сонця Меркурій знаходиться приблизно в 24 рази далі.

Неминуча загибель TOI-2109b

TOI-2109b приблизно в 5 разів масивніший і на третину більший за Юпітер. А маса його зорі приблизно вдвічі більша за сонячну. Завдяки своєму близькому розташуванню до світила екзопланета нагрівається до температури 3300 градусів за Цельсієм. Але вчених найбільше інтригує зміна орбіти TOI-2109b. Дані свідчать про те, що планета «падає» на свою зорю з найвищою швидкістю, яку коли-небудь бачили астрономи.

TOI-2109b
Гарячий Юпітер TOI-2109b, що обертається навколо своєї зорі, в уявленні художника. Ілюстрація: NASA

«Через рік-два, якщо пощастить, ми зможемо з’ясувати, як планета буде поглинена своєю зорею», сказав астроном Ян Вонг з Центру космічних польотів імені Годдарда NASA.

Раніше астрономам вперше вдалося сфотографувати новонароджену екзопланету, яка отримала позначення 2M0437b.