«Спектр-РГ» виявив мільйон рентгенівських джерел у північній півкулі небесної сфери

У грудні минулого року встановлений на борту космічної обсерваторії «Спектр-РГ» телескоп eROSITA завершив свій другий огляд неба. Під час аналізу зібраної інформації з’ясувалося, що йому вдалося зареєструвати в північній півкулі небесної сфери мільйон джерел рентгенівського випромінювання.

Рентгенівська карта неба, отримана обсерваторією «Спектр-РГ» за результатами двох перших оглядів неба. Джерело: Гільфанов, Медведєв, Сюняєв і російський консорціум eROSITA, 2021

За словами астрономів, приблизно 20% цих джерел є зорями Чумацького Шляху з дуже гарячими і яскравими коронами, здатними виробляти потужні спалахи в рентгенівському діапазоні. Що стосується решти об’єктів, то багато які з них являють собою активні ядра далеких галактик (квазари). Вони містять надмасивні чорні діри, оточені акреційними дисками, що створюють релятивістські джети. Такі об’єкти можна відрізнити від зір завдяки тому, що потік видимого та інфрачервоного випромінювання від них менший, ніж від рентгенівського. Крім того, для спостерігача вони залишаються практично нерухомими, на відміну від світил Чумацького Шляху, положення яких на небі за час спостереження зміщується на одну-дві мілісекунди дуги.

Нещодавно було опубліковано нову рентгенівську карту небесної сфери, складену за результатами роботи «Спектр-РГ». Кольори на ній відповідають діапазонам енергій: червоний — 0,3-0,6 кеВ, зелений — 0,6-1,0 кеВ, синій —1,0-2,3 кеВ. Широка темна смуга поблизу екватора відповідає положенню головної площини Чумацького Шляху, заповненої холодним газом і пилом, які поглинають м’яке рентгенівське випромінювання. Також помітне світіння гарячого газу в гало нашої галактики.

Яскраво-жовті та помаранчеві області в правій частині карти — величезні газові структури, що отримали назву «бульбашки eROSITA». Яскраві джерела поблизу центру — залишки спалахів наднових в області зореутворення в сузір’ї Лебедя, чорна діра Лебідь Х-1, нейтронні зорі, які акредитують Лебідь Х-2 і Лебідь Х-3 в тісних подвійних системах, а також радіогалактика Лебідь А із джетами довжиною в мільйони світлових років. Рентгенівські зображення цих та інших найяскравіших джерел дещо розмиті через одноразові розсіювання в оптичній системі телескопа.

Рентгенівська карта неба, отримана обсерваторією «Спектр-РГ» під час перших трьох тижнів сканування, розпочатого в середині грудня 2020 року. Джерело: Гільфанов, Медведєв, Сюняєв і російський консорціум eROSITA, 2021

Нещодавно «Спектр-РГ» розпочав свій третій огляд. Загалом за наступні три роки роботи обсерваторія повторить огляд усього неба шість разів, що дасть змогу виявити ще безліч рентгенівських джерел (зокрема змінні).

За матеріалами http://press.cosmos.ru