NASA використала нейромережу для пошуку свіжих кратерів на Марсі

З 2006 року автоматичний апарат MRO здійснює комплексні дослідження Червоної планети. За цей час він передав на Землю сотні тисяч світлин Марса. Їхній аналіз дав змогу виявити безліч раніше невідомих деталей рельєфу. Крім того, MRO виявився незамінним інструментом для ідентифікації свіжих ударних кратерів.

MRO в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Ще недавно процес пошуку був повністю «ручним». Спочатку фахівці переглядали знімки, зроблені камерою CTX. У разі виявлення об’єктів, що становлять інтерес, вони зверталися до зображень із високою роздільною здатністю, отриманих камерою HiRISE. Це займало досить багато часу.

Намагаючись оптимізувати цей процес, фахівці Лабораторії реактивного руху (JPL NASA) вирішили звернутися до технологій машинного навчання. Вони створили нейромережу, призначену для пошуку недавно утворених кратерів. Для цього дослідники «навчили» її, використовуючи 6830 знімків камери CTX, а далі нейромережа проаналізувала весь її фотоархів.

Експеримент виявився вдалим. Нейромережа ідентифікувала понад два десятки кандидатів у нові кратери. Як приклад можна навести темну пляму, знайдену в районі Борозд Ночі (Noctis Fossae). Виявилося, що вона являє собою скупчення кількох малих кратерів загальною шириною близько 30 м. Імовірно, вони з’явилися в період з березня 2010 по травень 2012 року.

Звісно, про те, що нейромережа повністю замінить людину, поки що не йдеться. Результати її пошуків потім обов’язково перевіряються фахівцями. Однак, у будь-якому разі, подібні інструменти повинні будуть допомогти збільшити загальну наукову віддачу MRO та інших космічних місій.

За матеріалами https://www.jpl.nasa.gov