Рекорди та поразки. Якими були пуски 2022 року

Минулий 2022-й рік увійшов в історію космонавтики, як рекордний. Протягом року відбулося 186 орбітальних пусків. Це найвищий показник за весь час космічної ери.

Космічні рекорди 2022 року

Перше місце за кількістю пусків, із вельми солідним відривом, дісталося США. А якщо бути дуже точним, компанії SpaceX. Загалом у 2022 році відбулося 87 пусків американських носіїв (з урахуванням місій ракети Electron з новозеландського півострова Махія). І 61 із них, якраз на рахунку SpaceX. У 2022 році компанія здійснила 60 пусків ракети Falcon 9 (що стало для неї новим рекордом) та 1 пуск ракети Falcon Heavy. 58 польотів Falcon 9 супроводжувалися поверненням першого ступеня. Усі вони завершилися успіхом.

Пуск ракети Falcon 9. Джерело: SpaceX

2022 рік став рекордним і для американо-новозеландської компанії Rocket Lab. Вона здійснила 9 пусків. Ще недавно альянс ULA, що домінував на американському пусковому ринку, задовольнився лише 8 стартами.

Друге місце за рік дісталося Китаю, який здійснив 64 орбітальні пуски. Отже, Піднебесна оновила, встановлений минулого року, національний рекорд.

Пуск ракети «Чанчжен-3С». Джерело: CNSA

Росія здійснила 22 пуски (включно з одним пуском «Союзу» з космодрому Куру). Що стосується решти країн, то на Євросоюз та Індію припало по п’ять пусків, у той час, як на Японію, Південну Корею та Іран по одній орбітальній місії.

Космічні аварії 2022 року

2022 відзначився низкою аварій. Семи ракетам так і не вдалося дістатися орбіти. Частина невдач була пов’язана з пусками малих носіїв, створеними приватними компаніями. Найбільше не пощастило компанії Astra. Дві, з трьох пущених нею ракет Rocket 3.3, зазнали аварії. Через це Astra Space оголосила про відмову від подальшої експлуатації цієї лінійки носіїв. Натомість компанія зосередиться на розробці потужнішої ракети Rocket 4, яка, як очікується, почне польоти у 2024 році.

Rocket 3.3 на стартовому майданчику на мисі Канаверал. Джерело: Astra

Невдача спіткала китайський стартап i-Space, який вкотре спробував запустити малий носій Hyperbola-1. Аварією завершився й дебютний пуск метанової ракети «Чжуцюе-2». Якби їй вдалося досягти орбіти, китайська компанія Landspace вписала б своє ім’я в усі довідники космонавтики.

Але невдачі чатували не лише на приватні компанії. Аварією завершився, єдиний 2022 року, орбітальний пуск Японії. Через збій у роботі третього ступеня ракети Epsilon, ЦУП довелося активувати систему самознищення. Також невдача спіткала дебютний пуск нової індійської ракети SSLV та другий пуск легкої європейської ракети Vega-C.

Пуск ракети Vega-C. Джерело: ESA-CNES-ARIANESPACE

Не до кінця успішним виявився пуск ракети Alpha, створеної компанією Firefly. Ракеті вдалося вивести супутники на орбіту, але її висота виявилася нижчою за розрахункову.

Формально, 2022-й став для росії безаварійним. Але при цьому деякі супутники демонстрували вперте небажання залишатися на орбіті. Наприклад, військові апарати «Космос-2555» та «Космос-2560» згоріли в атмосфері лише через 56 та 19 днів після запуску відповідно. Також не можна не відзначити витік теплоносія з космічного корабля «Союз МС-22», який поставив питання можливості його подальшої експлуатації.

Витік теплоносія з космічного корабля «Союз МС-22». Джерело: NASA

На завершення варто згадати про аварію корабля New Shepard. Звичайно, ця система не призначена для орбітальних польотів. Але все ж таки, її аварія явно вплине на ринок космічного туризму.