Опублікований космічний календар на 2023 рік із найкращими знімками Hubble та James Webb

Група супроводу місії Hubble підготувала традиційний космічний календар на 2023 рік. Від попередніх видань він відрізняється тим, що до нього також увійшли фотографії, зроблені обсерваторією James Webb (JWST). На сторінках календаря можна побачити вогняні туманності, далекі зоряні скупчення та галактики, а також Юпітер.

Туманність Кіля (фото JWST). Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI

На обкладинці календаря зображена туманність Кіля. Вона розташована на відстані 7600 світлових років від Землі. Туманність є «зоряним пологовим будинком», усередині якого прямо зараз формуються нові світила та екзопланети. Знімок був зроблений обсерваторією JWST. Протяжність зафіксованого фрагмента туманності становить приблизно 7 світлових років.

Фото січня

Фото січня демонструє газопилову хмару, що нагадує пісочний годинник, яка оточує протозорю L1527. Її вік становить лише 100 тисяч років. Протозоря прихована від нас пиловими хмарами, але ми можемо побачити темну лінію посеред «перешийка» пісочного годинника. Вона відповідає протопланетному диску. Знімок був зроблений телескопом JWST.

Туманність навколо протозорі L1527. Джерело: NASA, ESA, CSA, and STScI. Image processing: J. DePasquale, A. Pagan, and A. Koekemoer (STScI)

Фото лютого

На лютневому зображенні можна побачити зразу два галактичні скупчення. Знімок зліва зроблений JWST. На ньому зображене скупчення SMACS 0723. Ми бачимо його таким, яким воно було 4,6 млрд років тому — в епоху, коли наша планета тільки-но сформувалася. Фото праворуч зроблене Hubble. Воно демонструє галактичне скупчення Abell 611, розташоване за 3,2 млрд світлових років від Землі.

Галактичне скупчення SMACS 0723 и Abell 611. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI

Фото березня

На знімок березня потрапила туманність Тарантул. Вона є величезним регіоном активного зореутворення у Великій Магеллановій Хмарі, що протягнувся більш ніж на 340 світлових років. Завдяки своїй здатності фіксувати інфрачервоне випромінювання JWST зумів сфотографувати тисячі раніше невідомих зір, прихованих від астрономів пиловими хмарами.

Самое четкое фото туманности Тарантул, полученное James Webb
Найточніше фото туманності Тарантул, отримане James Webb. Фото: NASA, ESA, CSA та STScI

Фото квітня

Зображення квітня — це колаж із чотирьох знімків. Він демонструє чотири пари галактик, що зіштовхуються. Це IC 1623 (верхній лівий кут, фото JWST), Arp 248 (нижній лівий кут, фото Hubble), Arp 282 (верхній правий кут, фото Hubble) та IC 2431 (нижній правий кут, фото Hubble).

Галактики IC 1623 (верхній лівий кут, фото JWST), Arp 248 (нижній лівий кут, фото Hubble), Arp 282 (верхній правий кут, фото Hubble) і IC 2431 (нижній правий кут, фото Hubble). Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI

Фото травня

На знімок травня потрапили дві світлини JWST, які демонструють планетарну туманність NGC 3132, також відому як Південне Кільце. Зображення зліва було зроблене у ближньому інфрачервоному діапазоні, зображення праворуч — у середньому інфрачервоному діапазоні.

Туманність NGC 3132 (Південне Кільце). Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI

Фото червня

На фото червня зображено Юпітер — найбільшу планету Сонячної системи. Цей розкішний портрет отримав телескоп JWST. На фото можна побачити знамениту Велику Червону Пляму, хмарні пояси планети, а також полярні сяйва над її полюсами.

Знімок Юпітера в інфрачервоному діапазоні, зроблений телескопом James Webb. Джерело: NASA, ESA, CSA, Jupiter ERS Team, Judy Schmidt

Фото липня

Зображення липня являє собою колаж, на якому зображено чотири сфотографованих телескопом Hubble кульових скупчення. Це Liller 1 (верхній лівий кут), Terzan 9 (нижній лівий кут), Terzan 4 (верхній правий кут) та NGC 6569 (нижній правий кут).

Кулясті скупчення Liller 1 (верхній лівий кут), Terzan 9 (нижній лівий кут), Terzan 4 (верхній правий кут) та NGC 6569 (нижній правий кут). Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI

Фото серпня

Фото серпня присвячене взаємодіючим галактикам. Знімок зліва був зроблений Hubble у видимому світлі, він демонструє пару галактик HCG 40. Зображення праворуч було отримане JWST в інфрачервоному діапазоні. Воно демонструє Квінтет Стефана.

Взаємодіючі галактики HCG 40 (ліворуч) та квінтет Стефана (праворуч). Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI

Фото вересня

Фото вересня було отримане телескопом Hubble. Знімок демонструє об’єкт Хербіга Аро HH 505. Він утворений новонародженою зорею, розташованою у надрах туманності Оріона.

Об’єкт Хербіга Аро в Туманності Оріона. Джерело: ESA/Hubble & NASA, J. Bally

Фото жовтня

Фото жовтня присвячено спіральній галактиці M74, також відомій як галактика Фантом. Ми можемо побачити одразу три її портрети. Знімок зліва був зроблений телескопом Hubble у видимому світлі. Знімок праворуч JWST у середньому інфрачервоному діапазоні. Зображення у центрі є комбінацією двох цих знімків.

Три портрети галактики М74: телескоп Hubble/телескопи Hubble та James Webb/телескоп James Webb

Фото листопада

Фото листопада демонструє знамениті Стовпи Творіння — скупчення міжзоряного газу та пилу в туманності Орел, що розташовані на відстані приблизно 6500 світлових років від Сонця. Зображення зліва було зроблено JWST у середньому інфрачервоному діапазоні, праворуч — у ближньому інфрачервоному діапазоні.

Два портрети Стовпів Творіння від телескопа JWST. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI

Фото грудня

На фото грудня можна побачити чудовий портрет спіральної галактики NGC 7038. Вона розташована на відстані 210 млн світлових років від Землі до сузір’я Індіанець. Знімок був зроблений телескопом Hubble.

Спіральна галактика NGC 7038. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI

Календар Hubble/JWST на 2023 рік призначений для вільного розповсюдження. Версія у високій роздільній здатності для друку доступна на сайті місії.

Ви також можете ознайомитись із космічним календарем місії Hubble на 2022 рік.