Небесний краєвид у Туманності Оріона (фото)

Це яскраве зображення було опубліковане на сайті місії Hubble. Воно демонструє ділянку Туманності Оріона — одного з найближчих до Землі регіонів активного зореутворення.

Об’єкт Гербіга-Аро у Туманності Оріона. Джерело: ESA/Hubble & NASA, J. Bally

Туманність Оріона є величезним скупченням газу та пилу, в надрах якого прямо зараз формуються тисячі нових зір. Завдяки близькості до Землі (вона розташована на відстані 1350 світлових років від Сонячної системи), туманність є вельми популярним об’єктом для спостережень, як з боку астрономів-аматорів, так і найпотужніших у світі обсерваторій, подібних до космічного телескопа Hubble.

Представлене зображення демонструє яскраву область навколо об’єкта Гербіга-Аро HH 505. Такі структури є продуктом діяльності новонароджених зір, оточених протопланетними дисками. За деяких обставин їхня взаємодія з речовиною з диска може призводити до утворення джетів, які складаються з іонізованого газу. Простіше кажучи, новонароджене світило починає викидати матерію в навколишній простір.

У випадку HH 505 ці викиди походять від зорі IX Ori, яка знаходиться на околиці Туманності Оріона, приблизно в 1000 світлових роках від Землі. Самі потоки матерії видимі, як витончено вигнуті структури у верхній та нижній частині зображення. Вони спотворені у звивисті криві через взаємодію з великомасштабними потоками газу та пилу з ядра туманності. Варто сказати, що об’єкти Гербіга-Аро є короткостроковим, за астрономічними мірками, явищем. Усього за кілька десятків тисяч років вони повністю розсіюються у міжзоряному просторі.

Знімок HH 505 був зроблений за допомогою, встановленої на борту Hubble, камери ACS. Зображення було отримане у межах масштабнішого проєкту, метою якого є створення найбільш детальної мозаїки Туманності Оріона. Вона дозволить виявити раніше невідомі потоки речовини, що дозволить астрономам краще розібратися у процесах, які супроводжують формування нових зір.