James Webb зазнімкував зоряні пологи

Космічний телескоп James Webb (JWST) отримав дуже ефектне зображення об’єкта L1527, утворене новонародженою зорею. Знімок може пролити світло на те, який вигляд Сонце та Сонячна система мали одразу після свого формування.

Туманність довкола протозорі L1527. Джерело: NASA, ESA, CSA та STScI. Image processing: J. DePasquale, A. Pagan, і A. Koekemoer (STScI)

L1527 являє собою газопилову хмару, що нагадує пісочний годинник, який оточує протозорю. Вік світила становить лише 100 тисяч років. Протозоря прихована від нас пиловими хмарами, але ми можемо побачити темну лінію посеред «перешийка» пісочного годинника. Вона відповідає протопланетному диску.

Протозоря активно підживлюється навколишньою речовиною. Крім того, періодично вона робить викиди, які утворюють порожнини в туманності. Вони позначені помаранчевим та синім кольором.

JWST також виявив лінії, що складаються з молекулярного водню, які теж є продуктом зіткнення викидів протозорі з навколишньою речовиною. Цей процес призводить до утворення ударних хвиль та обурень, які перешкоджають утворенню інших світил по сусідству. Отже, протозоря повністю домінує в цьому регіоні, отримуючи всю доступну матерію.

За словами астрономів, новонародженому світилу доведеться пройти довгий шлях, перш ніж воно стане повноцінною зорею. На цей час L1527 являє собою гаряче пухке скупчення газу, маса якого становить від 20% до 40% сонячної. У її надрах поки не запустилися термоядерні реакції, вона генерує енергію внаслідок гравітаційного стиску.

Нагадаємо, що недавно JWST зробив «жахливий» знімок Стовпів Творіння.