Обсерваторія IXPE зазнімкувала пульсарний вітер

Рентгенівські обсерваторії IXPE та Chandra отримали зображення залишку наднової в сузір’ї Вітрил. Воно демонструє феномен, відомий під назвою пульсарний вітер.

Залишок наднової в сузір’ї Вітрил. Джерело: X-ray: (IXPE) NASA/MSFC/Fei Xie & (Chandra) NASA/CXC/SAO; Optical: NASA/STScI Hubble/Chandra processing by Judy Schmidt; Hubble/Chandra/IXPE processing & compositing by NASA/CXC/SAO/Kimberly Arcand & Nancy Wolk

Залишок наднової в Вітрилах розташований на відстані близько 800 світлових років від Землі. Він утворився приблизно 10 тисяч років тому у результаті колапсу зорі-гіганта. Ця подія призвела до виділення величезної кількості енергії та викиду зоряної речовини. Що стосується уцілілої частини ядра загиблого світила, то вона перетворилася на пульсар — нейтронну зорю, що швидко обертається та є джерелом періодичних імпульсів випромінювання.

З поверхні пульсара вилітають справжні «вітри» часток. Вони рухаються з навколосвітловими швидкостями, створюючи хаотичну суміш із заряджених часток і магнітних полів, які врізаються в навколишній газ. Це називається плеріоном (пульсарною туманністю).

На опублікованому NASA зображенні, можна побачити світло-блакитний ореол, що оточує залишок наднової. Він відповідає першим в історії даним про поляризацію його рентгенівських променів, отриманих обсерваторією IXPE. Бліда синя нечітка лінія, що вказує у верхній правий кут, відповідає струменю високоенергетичних часток, що вилітають з пульсара зі швидкістю приблизно в половину швидкості світла.

Дані про поляризацію рентгенівського випромінювання залишку наднової в сузір’ї Вітрил. Джерело: Xie et al, 2022 (Nature)

Рожевий та фіолетовий кольори відповідають даним рентгенівської обсерваторії Chandra. Вважається, що рожеві рентгенівські «дуги» відзначають краї областей у формі пончика, де пульсарний вітер стрясає та прискорює високоенергетичні частки. Сам пульсар розташований у білому колі в центрі зображення. Фонові зорі були додані зі знімка, зробленого телескопом Hubble.