Обсерваторія SDO зазнімкувала «зворотне» затемнення

Новини астрономії, астрофізики та космології

Ці незвичайні кадри були відзняті космічною обсерваторією SDO 6 березня поточного року. Того дня Місяць і Сонце вишикувалися в одну лінію щодо супутника, завдяки чому він став свідком сонячного затемнення, яке не спостерігалося на Землі.

SDO досить регулярно спостерігає подібні події. Однак транзит Місяця по сонячному диску, що відбувся 6 березня, відрізнявся від звичного затемнення. Як нескладно помітити на відео, вже майже повністю відкривши Сонце, природний супутник нашої планети немов зупинився, а потім почав зворотний рух.

Анімація, що демонструє зміни положення SDO та Місяця. Джерело: NASA/SDO

Зрозуміло, в реальності Місяць не зупинявся і не «розвертався». Вся справа в особливостях небесної механіки. Швидкість SDO щодо лінії, яка з’єднує Землю та Сонце, становить 3 км/c, а орбітальна швидкість Місяця трохи перевищує кілометр на секунду. У своєму русі по орбіті обсерваторія «обігнала» вісь місячної тіні, що створило ілюзію зворотного руху.

У подібному феномені немає нічого незвичайного. Ще в давнину люди звернули увагу, що на небі є група об’єктів, які змінюють своє положення відносно інших «нерухомих» зір. Більшу частину часу вони рухалися по небу в напрямку, що збігається з видимим рухом Сонця й Місяця. Але періодично ці об’єкти зупинялися, а потім починали рухатися в протилежний бік, «виписуючи» характерні петлі. Щоб відокремити ці незвичайні тіла від решти зір, античні астрономи назвали їх планетами, що в перекладі з грецької означає «мандрівники».