NASA презентувала «марсіанський будинок» для експериментів над людьми, а їжу для астронавтів замінять стравами з переробленого пластику: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин за тиждень: вчені створили найбільше й найточніше зображення Марсу в історії та відтворили в лабораторії сонячний спалах, а ми розповідаємо, чи справді Starship може здійснити революцію в космонавтиці.

«Дурна віра в авторитет — найлютіший ворог істини».

Альберт Ейнштейн

NASA презентувала «марсіанський дім» для експериментів над людьми

У вівторок, 11 квітня, NASA представила середовище для існування, що імітує умови у марсіанському поселенні. Створили його для підготовки серії експериментів Crew Health and Performance Exploration Analog (CHAPEA). Фактично йдеться про герметично ізольований будинок площею 160 м², розміщений всередині гігантської бази космічної агенції у Г’юстоні, штат Техас. Помешкання містить чотири невеликі кімнати для відпочинку, дві душові та тренажерний зал. В останньому буде спеціальна бігова доріжка з підвісами, за допомогою якої імітуватиметься прогулянка Червоною планетою.

Саме тут проведуть серію експериментів, щоб перевірити, чи не збожеволіють люди протягом року в ізольованому середовищі з обмеженими ресурсами. Кожен експеримент розрахований на чотирьох учасників, відбір яких відповідатиме стандартним критеріям кандидатів в астронавти NASA з фокусом на технологічному, інженерному, науковому та математичному досвіді.

Астронавти їстимуть бургери з переробленого пластику

Співробітники стартапу під назвою Beehex активно працюють над способом перетворення пластикових відходів на їстівну біомасу. Для цього вони використовують лабораторно вирощені бактерії, навчені харчуватися пластиком. За словами винахідників, уся система створення їжі вміщатиметься у невеликий контейнер. З одного боку збиратимуться подрібнені пластикові відходи, які потім перемістяться у біореактор, що містить специфічні бактерії, здатні переробити сміття на поживну їжу. Фактично бактерії створюють їстивну біомасу, з якої можна потім «друкувати» різноманітні страви, як на звичайному 3D-принтері.

Однак поки незрозуміло, чи буде їжа з пластику безпечною для споживання, а також наскільки смачними будуть продукти з перероблених відходів. Поки у Beehex зазначають одне: бактерії є абсолютно безпечними та не викликають хвороб у людей. Все інше ще потребує досліджень, адже проєкт перебуває на етапі розробки.

Вчені створили гігантську 5,7-терапіксельну карту Марса

Група з Лабораторії планетної візуалізації імені Брюса Мюррея Каліфорнійського технологічного інституту представила найдеталізованіше зображення Марса в історії науки, що пропонує масштабний чорно-білий погляд на це небесне тіло. Його роздільна здатність склала 5,7 трлн пікселів. Тепер кожен користувач Інтернету має доступ до Червоної планети й може розгледіти її у безпрецедентних деталях.

Величезне мозаїчне зображення створювалось упродовж шести років із 110 тисяч окремих світлин поверхні планети, зроблених за допомогою апарата NASA Mars Reconnaissance Orbiter (MRO). Отримана карта має роздільну здатність 5 мна піксель та покриває 99,5% поверхні Марсу між 88° південної та 88° північної широти.

Розміром із банан: учені відтворили сонячний спалах у лабораторних умовах

Сонячні спалахи — це величезні шлейфи перегрітої плазми, що вириваються з поверхні Сонця на відстань до 100 тис. км. Ці масивні шлейфи настільки великі, що можуть поглинути нашу планету кілька разів. Щоб детально вивчити природу цих явищ, дослідники створили їх на Землі.

У наповненій газом камері були встановлені два електроди. На них подавався струм, який іонізував газ і утворював між ними струну плазми, яка ненадовго утримувалась на місці та підтримувалася магнітним полем камери, а потім вирвалася назовні мініспалахом. Плазмова петля була не більше 20 см завдовжки й існувала приблизно 10 мікросекунд. Щоб зафіксувати момент утворення та розпаду мініспалаху, використовувалася спеціальна камера, здатна знімати відео зі швидкістю 10 млн кадрів на секунду.

Космічний мільярдер приїхав у Київ

Британський мільярдер Річард Бренсон, відомий як засновник космічної туристичної компанії Virgin Galactic, вдруге за рік відвідав Київ. Він став амбасадором ініціативи United24, яка шукає по всьому світу гроші для підтримки України. Вперше він приїхав улітку 2022 року, коли оглядав аеродром у Гостомелі й обіцяв сприяти відновленню найбільшого у світі літака Ан-225 «Мрія», знищеного російськими окупантами. Про нинішній візит Бренсона у Київ повідомила безпосередньо Адміністрація Президента України — адже космічний мільярдер приїхав для того, аби зустрітися з Володимиром Зеленським. Увесь останній рік він потужно підтримував нашу країну своїми заявами.

SpaceX опублікувала відео, що візуалізує її плани з освоєння Червоної планети. Для цього буде залучений новий корабель Starship. Він стане першою в історії повністю багаторазовою космічною системою та зможе виводити на навколоземну орбіту рекордні 150 тонн вантажу. Компанія планує створити кілька модифікацій корабля, одна з яких буде використовуватися для міжпланетних рейсів.

Цікава цифра: 20 годин

Порівняння знімків телескопа James Webb та Hubble. Джерело: NASA, ESA, CSA, J. DePasquale (STScI)

NASA опублікувала нове зображення, отримане космічною обсерваторією James Webb (JWST). На ньому можна побачити ділянку неба, що стала відомою завдяки фотографії телескопа Hubble. За словами фахівців місії, результати зйомки та якість зображення перевершили їхні очікування. JWST зміг зазнімкувати не лише численні галактики, а й хмари іонізованого газу, що заповнюють міжгалактичний простір. При цьому саме фотографування далося йому набагато легше, ніж його попереднику. Свого часу зйомка Hubble Ultra Deep Field вимагала 800 окремих спостережних сесій, які сумарно зайняли 11,3 днів. JWST на отримання зображення витратив усього 20 годин. Отже, він зробив ту саму роботу вдесятеро швидше.

Starship на Місяці (концепт). Джерело: SpaceX

Найближчим часом ми можемо стати свідками найочікуванішої космічної події 2023 року. Компанія SpaceX здійснить перше орбітальне випробування нового корабля Starship. Редакція The Universe Space Tech розповідає чому до його польоту прикута така велика увага. Чи справді Starship зможе здійснити революцію в космічних подорожах?

Цього тижня весь світ святкував День космонавтики, але історія освоєння космосу — це не лише перший супутник і Юрій Гагарін. У ній було й безліч інших подій, що можуть здатися пересічному громадянину не настільки ефектними, але водночас вони мали величезне значення для всього людства. У нашій добірці ми зібрали десять найважливіших подій, якими супроводжувалося освоєння космосу.

Крім цього, не варто забувати, що цього ж календарного дня відбулася й інша, не менш знаменна подія в історії космонавтики — перший політ американського корабля багаторазового використання Columbia. Ми розповідаємо про сім найцікавіших фактів з історії програми Space Shuttle.

Читайте у попередньому дайджесті: Вчені створили тривимірну карту Марсу, а японці випробували водяний двигун у космосі: дайджест новин