Молекулярна нитка врятувала Сонячну систему від наднової

Вчені виявили, що метеорити містять надмір радіоактивних ізотопів. Це свідчить про те, що невдовзі після утворення Сонячної системи поруч із нею вибухнула наднова. Вона могла повністю знищити наш дім, але його захистила молекулярна нитка з газу та пилу, у якій народилася наша зоря.

Нитка молекулярного газу із зорями всередині
Нитка молекулярного газу із зорями всередині. Джерело: cdn.sci.news

Поруч із Сонцем вибухнула наднова

У квітні 2023 року група вчених опублікувала дослідження ізотопів у складі знайдених метеоритів. У ньому вони звернули увагу, що вуглисті хондрити, найрозповсюдженіші «небесні камені», демонструють різке збільшення радіоактивного ізотопу алюмінію невдовзі після того, як утворилася Сонячна система.

Найкращим кандидатом на джерело цих ізотопів є близький вибух наднової, який у цей час стався десь поблизу Сонячної системи. Саме у ньому народжуються всі важкі елементи. Це припущення висловлювалося і раніше, проте мало один наслідок, з яким вчені не знали, що робити.

Річ у тім, що вибух наднової породжує ударну хвилю. І якщо вона перебувала зовсім поруч із Сонячною системою, то мала б спричинити її повне руйнування. Газ та пил, з яких тоді тільки починалося формування планет, були б видуті геть.

Молекулярна нитка могла захистити Сонячну систему

У новій роботі вчені висловили припущення про те, як наша Сонячна система могла уникнути знищення. Зорі формуються у молекулярних хмарах. У міру того, як світила народжуються, туманності розпадаються на окремі нитки, на яких, наче намисто, висять згущення з новонародженими світилами всередині.

Якщо наднова спалахнула десь зовсім поруч із Сонцем, то на шляху ударної хвилі могла опинитися молекулярна нитка, на якій було згущення із нашим світилом всередині. У цьому випадку частина руйнівної енергії була б витрачена на її розсіювання.

Моделювання, здійснене вченими, показало, що на це мало піти близько 300 тис. років. Фактично молекулярна нитка відіграла роль буфера, який врятував нашу систему від руйнування. Однак як це перевірити, вчені поки що не знають.