James Webb спробує знайти комету з міжзоряного простору

Вчені планують використати космічний телескоп James Webb для вивчення комет у Сонячній системі. Очікується, що вже у перший рік своєї роботи він буде здатний спостерігати об’єкти з трьох різних сімейств. Можливо, навіть зможе знайти «хвостату гостю», що завітала до нас з далекого космосу.

Комета Гейла-Боппа
Комета Гейла-Боппа. Джерело:  E. Kolmhofer, H. Raab

James Webb вивчатиме комети

Коли 12 липня космічний телескоп James Webb розпочне свою роботу, його метою будуть не лише загадки далекого космосу, такі як пошук позаземного життя чи темної матерії. Займеться він і вивченням більш звичних речей, наприклад, комет.

Принаймні, на це розраховують науковці на чолі з Гайді Гаммель. Програма спостережень за кометами включена до Циклу 1 плану роботи James Webb на перший рік. Це означає, що цікаві результати від нього можна очікувати вже найближчими місяцями.

Які комети спостерігатиме телескоп

Очікується, що James Webb спостерігатиме мінімум три різні комети в інфрачервоному світлі. Перша з них має належати до сімейства Юпітера. Вчених цікавить, як гравітація гігантської планети впливає на орбіти подібних об’єктів. Найімовірнішим кандидатом тут є комета Бореллі.

Другий об’єкт має належати до Головного поясу астероїдів. Ці короткоперіодичні «хвостаті гості» проводять багато часу близько від Сонця. Головним кандидатом називають комету Ріда.

Найцікавішим же має бути третє небесне тіло. Астрономи розраховують дослідити раніше невідому комету, яку має відкрити сам James Webb. Можливо, нею стане об’єкт з хмари Оорта, що був виштовхнутий зі своєї колиски якимись збудженнями. Ще цікавішою є можливість відкриття небесного тіла, що залетіло до Сонячної системи з глибин далекого космосу, на кшталт астероїда Оумуамуа чи комети Борисова.

Міжзоряні астероїди чи комети
Міжзоряний астероїд Оумуамуа. Джерело: Webbtelescope.org

Чому саме James Webb

James Webb — обсерваторія, що має на борту кілька унікальних астрономічних інструментів. Можливість того, що саме вона зможе першою побачити комету, яка прилетіла до нас з простору поза межами Сонячної системи, забезпечується безпрецедентною чутливістю телескопа.

Камери ближнього та середнього інфрачервоного спектрів можуть побачити об’єкти у хмарі Оорта, які наземне обладнання змогло б розгледіти лише за кілька місяців. Тож астрономи розраховують, що вже у перші тижні роботи телескоп самотужки знайде для себе третій об’єкт дослідження.

Також не дивно, що вчених дуже зацікавила можливість використати потужні спектрографи на борту обсерваторії. Комети зберігають в собі сліди первинної хмари, з якої утворилася Сонячна система. І хоча зразки їхнього матеріалу вже отримані, можливість вивчити його з високою точністю та ще й порівняти між собою три різні «хвостаті зорі» може бути неймовірно цінною.

Інфрачервона камера James Webb
Камера середнього інфрачервоного діапазону James Webb. Джерело: Webbtelescope.org

Максимальну ж цінність матиме хімічний склад комети, що прилетіла до нас з іншої зоряної системи. Вчені тільки починають звикати до думки, що органічні речовини розповсюджені у космосі значно ширше, ніж можна було уявити. І черговий небесний об’єкт розповість нам багато цікавого про це.