Де шукати придатні до життя екзосупутники

Вчені проаналізували відомі екзопланети та дійшли висновку, що навколо деяких із них можуть обертатися екзомісяці, придатні до життя. Однак досі жодного подібного супутника не знайдено. Також залишається ще багато факторів, які можуть вплинути на землеподібність цих небесних тіл.

Екзомісяці
Екзомісяць. Джерело: Forbes

Які екзосупутники придатні до життя

У Сонячній системі понад 200 супутників планет. На деяких із них, як, наприклад, на Енцеладі чи Європі, існують підкрижані океани, які допускають наявність життя. Вчених зацікавило питання, чи можуть умови, придатні для існування земного життя, існувати на супутниках екзопланет, щодо яких все частіше починає вживатися слово «екзомісяці».

Досі різні дослідники повідомляли про відкриття всього кількох об’єктів, які можна назвати екзомісяцями. Жоден із них не видається придатним до життя, і повністю підтверджені об’єкти серед них теж відсутні.

Але дослідники все ж зацікавилися питанням, які з уже знайдених екзопланет можуть мати придатні для земного життя супутники. Почали вони із того, що відсіяли ряд об’єктів, які або точно не можуть мати такого супутника, або умови на них невідомі. Так були відсіяні наступні планети:

• які перевищують Юпітер за масою у 13 разів і більше
  • що обертаються навколо зір із масою менш ніж 0,08 сонячної
  • для яких невідомі ані період обертання, ані велика піввісь орбіти
  • для яких невідомі ані маса, ані радіус

Моделювання екзосупутників

Після відбору у вчених лишилося 4140 планет. Для кожної з них вони змоделювали приблизно 100 тис. можливих супутників, варіюючи параметри орбіти, хімічний склад, радіус та масу. В результаті знайшли 234 випадки, коли екзомісяць хоча б трохи був би придатний для життя.

Землеподібний екзомісяць
Землеподібний екзомісяць. Джерело: Phys.org

Виявилося, що більшість подібних планет обертається у зоні життя. Це достатньо очікувано з огляду на те, що більшість таких планет і самі придатні для життя. А от за відстаней від зорі більших за комфортні придатними для життя виявилися супутники планет із великими ексцентриситетами орбіт та зі значним розігрівом від припливних сил.

Невраховані фактори

При цьому самі автори публікації відзначають, що частина важливих факторів лишилася неврахованою. Зокрема при встановленні землеподібності супутника не розглядалася велика кількість факторів, які можуть її обмежити. Зокрема це стосується випромінювання зорі та спалахів на ній.

Самі дослідники вважають, що цей фактор може частково нівелювати планета-господар. Якщо вона достатньо велика, то її магнітне поле може відхилити всі заряджені частинки, які загрожують її супутникові. Також поки що не враховані міграції планет. Під час них деякі екзомісяці можуть бути втрачені, а деякі — ні.

Найімовірніший землеподібний екзосупутник

Найбільшу імовірність існування землеподібного супутника має планета Кеплер-459b. Це невеликий газовий гігант, що обертається навколо свого світила за 854 дні. Біля нього може існувати екзомісяць із вірогідністю життя 70 відсотків.

Два інших газових гіганти у різних системах можуть мати подібні до Землі супутники з вірогідністю 69 та 64 відсотки. Придатний для життя супутник може бути й у суперземлі Kepler-458 b, яка і сама може мати біосферу. У цьому випадку йдеться про подвійну землеподібну планету.

Зрештою, придатний до життя супутник може виявитися навіть у нашої найближчої сусідки. Щоправда, вірогідність існування життя на гіпотетичному місяці Проксими b оцінюється лише у 14 відсотків.