Знайдений другий супермісяць поза межами Сонячної системи

Команда астрономів під керівництвом Девіда Кіппінга з Колумбійського університету оголосила про відкриття величезного супутника екзопланети Kepler 1708b. Його радіус становить приблизно 2,6 земних, він обертається навколо газового гіганта розміром з Юпітер. Це вже другий подібний об’єкт, про відкриття якого оголошено з 2017 року.

Уявлення художника про новий супермісяць
Новий супермісяць в уявленні художника. Джерело: Helena Valenzuela Widerström

Девід Кіппінг відкрив уже другий екзомісяць

13 січня 2022 року в журналі Nature Astronomy з’явилася публікація про відкриття гігантського супутника у планети Kepler 1708b. Зоря, навколо якої разом із супермісяцем обертається ця планета, розташована на відстані 5500 світлових років від нас у напрямку сузір’їв Лебедя та Терезів. Цікаво, що головним автором публікації є Девід Кіппінг із Колумбійського університету. Саме цей астроном у 2017 році оголосив про відкриття першого супермісяця на орбіті навколо екзопланети Kepler 1625b.

Тоді Кіппінг сповістив про відкриття супутника розміром майже з Нептун, який обертається навколо планети розміром із Юпітер. Це відкриття досі лишається непідтвердженим. Новий супермісяць значно менший за попередній. Його радіус, за оцінками вчених, складає 2,6 земних. Якби він був окремою планетою, то вважався би суперземлею.

Щоб зробити це відкриття, команда астрономів дослідила майже сімдесят кандидатів у екзопланети. Однак лише в одного з них виявили аномалії руху, які відповідають наявності великого супутника. Супермісяць обертається навколо Kepler 1708b на відстані 12 радіусів планети. Сам же газовий гігант розташований на відстані 1,6 а.о. від свого світила. Через це вплив на нього припливних сил зорі відносно слабкий. Як наслідок, газовий гігант не втрачає свій супутник, що було б неминучим, якби він був «гарячим».

Чи знайшли супермісяць насправді?

Питання про те, чи дійсно астрономи відкрили настільки великі супутники екзопланет, дуже цікаве. З одного боку, екзомісяців у космосі має бути багато. З іншого — вони настільки маленькі, що нинішніми астрономічними засобами їх навряд чи можна виявити. Винятками тут могли би бути саме аномально великі супутники. З цієї точки зору відкриття Кіппінга цілком відповідають науковим передбаченням.

Проблема лише в тому, що навіть екзопланети досі іноді «закриваються». Стається це через те, що насправді ознаки їхньої присутності були якимось стороннім шумом. А екзомісяці, навіть такі великі, з відстані у кілька тисяч світлових років взагалі від шуму відрізнити дуже важко. Цілком можливо, що не тільки цей, а й попередній об’єкт є лише артефактом спостережень.