James Webb зробив приголомшливу світлину знаменитого залишку наднової

Одна з галактик-супутників Чумацького Шляху — Велика Магелланова Хмара — відома як місце народження однієї з найбільш видовищних наднових в новітній історії досліджень космосу. Наднова SN 1987A виникла внаслідок вибуху масивної зірки, коли в ній вичерпалося термоядерне паливо і вона завершила своє життя, викинуви величезну кількість енергії. Цей вибух створив дивовижні структури навколо зірки, розкидаючи пил і газ на мільярди кілометрів у всіх напрямках.

SN 1987A
Детальне зображення наднової SN 1987A, отримане камерою ближнього інфрачервоного діапазону NIRCam обсерваторії JWST. Фото: NASA, ESA, CSA

Спостерігачі вперше помітили наднову в 1987 році. Відтоді вона залишила після себе кільцеподібну структуру, що сформувалася внаслідок поширення ударної хвилі. Кільце відзначалося своєю яскравістю. Тепер космічний телескоп James Webb надав можливість подивитися на цю приголомшливу структуру більш детально.

Зображення SN 1987A було отримане за допомогою інструменту NIRCam на борту телескопа James Webb. На світлині видно центральну структуру у формі замкової щілини, яка наповнена пилом і газом, викинутими зіркою під час її яскравої смерті. В центрі залишку пил настільки щільний, що навіть інфрачервоне випромінювання не може проникнути крізь нього, утворюючи темну пляму.

SN 1987A
Детальне зображення наднової SN 1987A, анотоване для виділення ключових структур. У центрі — матеріал, викинутий із наднової, у формі замкової щілини. Ліворуч і праворуч від нього видно слабкі півмісяці, щойно виявлені телескопом. За ними — екваторіальне кільце з матеріалу, викинутого за десятки тисяч років до вибуху наднової. Воно містить яскраві гарячі точки. Зовні — дифузне випромінювання та два слабких зовнішніх кільця. Авторство: NASA, ESA, CSA

Також на зображенні видно кільця матеріалу, що оточують центр. Їх прикращають яскраві точки, що виникли внаслідок дії ударної хвилі, утворенної при зіткненні продуктів вибуху наднової з раніше відкинутою речовиною.

За час свого існування SN 1987A була предметом численних спостережень, які здійснювалися в тому числі космічним телескопом Hubble, рентгенівською обсерваторією Chandra, а також наземними телескопами, включно з Атакамською великою міліметровою/субміліметровою мережею (ALMA).

1987A
Зображення складних залишків SN 1987A, отримане до деталізованого фото JWST. Фото: NASA, ESA, Chandra, ALMA

Представлене вище зображення об’єднує дані з цих трьох обсерваторій, що працюють відповідно в оптичному, рентгенівському та радіодіапазонах. Воно демонструє ті самі структури, що й світлина James Webb, але менш деталізовано.

Отримані дані свідчать про важливість інструментів James Webb для детального дослідження добре відомих об’єктів у космосі.

Раніше ми повідомляли про те, як James Webb розгледів найдальшу зорю у Всесвіті.