Випробування російської зброї поставило під загрозу МКС

15 листопада Росія провела випробування протисупутникової зброї, що призвело до утворення кількох тисяч уламків. Про це йдеться у повідомленні  Державного департаменту США. Згідно з наявними даними, під час тесту запущена з космодрому Плесецьк ракета знищила старий радянський супутник «Космос-1408».

Траєкторія польоту «Космос-1408» у момент знищення. На карту також нанесені закриті в той час для польотів авіації зони над космодромом Плесецьк та морем Лаптєвих. Джерело: Jonathan McDowell

Раніше факт появи на орбіті великого скупчення уламків було підтверджено представниками Космічного командування США, а компанія LeoLabs, яка займається моніторингом навколоземної орбіти, повідомила, що їхнє положення збігається з розрахунковою позицією «Космосу-1408». На проведення випробування також вказує те, що орбіта супутника проходила над космодромом Плесецьк (звідки раніше проводилися тести протисупутникової ракети «Нудоль»), та наявність на момент прольоту апарата закритих через ракетні випробування повітряних зон над територією Плесецька та моря.

«Космос-1408» був запущений 1982-го та призначався для радіотехнічної розвідки. Супутник вийшов з ладу 1984 року. У момент руйнування він перебував на полярній орбіті з перигеєм 465 км та апогеєм 490 км. Маса апарата приблизно становила 1750-2000 кг.

Випробування створило хмару уламків, що проходить поряд з орбітою МКС. Протягом 15 листопада на станції тричі оголошували про загрозу зіткнення з космічним сміттям. Через це екіпажу довелося кілька разів надягати скафандри та займати місця у космічних кораблях у разі необхідності екстреної евакуації. З цієї ж причини ЦУП порадив екіпажу на час сну закрити люки між деякими модулями станції.

Точна кількість уламків, що утворилися під час загибелі «Космос-1408», поки що невідома. Результати попереднього моделювання свідчать про те, що їх не менш ніж 1500. Також немає інформації про те, наскільки велику загрозу вони можуть створити для МКС.

Це четвертий випадок знищення супутника ракетою у XXI столітті. Перший тест був проведений у 2007 році Китаєм. Тоді Піднебесна знищила апарат, що перебував на 865-кілометровій орбіті. Це призвело до утворення понад трьох тисяч уламків, багато з яких і досі там.

2008 року США збили несправний розвідувальний супутник USA-193. Оскільки апарат перебував на низькій орбіті, більшість уламків незабаром згоріла в атмосфері.

Третій тест був проведений Індією 2019 року. Його жертвою став супутник Microsat-R на 280-кілометровій орбіті. Продуктом випробування стало утворення понад 400 уламків.