Карликова галактика у Стрільці вплинула на швидкість зореутворення Чумацького шляху

Попри те, що карликова еліптична галактика в Стрільці (SagDEG) є одним з найближчих сусідів Чумацького Шляху, астрономи виявили її лише в 1994 р. Це пояснюється тим, що вона розташована на протилежній від Сонця стороні нашого «зоряного острова» та її спостереження сильно заважають велика маса зірок та міжзоряного пилу.

Проведене астрономами моделювання орбіти SagDEG показало, що в минулому вона неодноразово зближалася з Чумацьким Шляхом, проходячи через його диск. Викликані цими «візитами» взаємодії мали вплинути на структуру нашої галактики. Деякі вчені вважають, що за утворення її спіральних рукавів може відповідати саме цей карликовий супутник.

Проте роль SagDEG, мабуть, не обмежується лише цим. Цілком можливо, що вона спровокувала кілька великих спалахів зіркоутворення в Чумацькому Шляху, один із яких породив Сонячну систему. Про це свідчать результати нового дослідження, опублікованого у журналі Nature Astronomy.

Міжнародна команда вчених, що займалася вивченням історії динаміки народження нових зірок у нашій Галактиці, проаналізувала дані телескопа Gaia про вік десятків мільйонів світил у радіусі 6500 світлових років від Сонця. У ході дослідження астрономи виявили ознаки трьох сплесків зіркоутворення в Чумацькому шляху за останні 6 млрд років. Перший стався 5,7 млрд, другий — 1,9 млрд, третій — близько мільярда років тому.

Найцікавіше полягає в тому, що час цих сплесків збігається з розрахунковими моментами зближень SagDEG із Чумацьким Шляхом. Вчені вважають, що це навряд чи простий збіг. Швидше за все, викликані «прольотами» карликової галактики гравітаційні ефекти призвели до ущільнення міжзоряного пилу та газу всередині нашої системи, що спричинило спалахи зореутворення. Цілком можливо, що газово-пилова хмара, з якої пізніше виникли наше Сонце та її планети, утворилося завдяки візиту SagDEG.

За матеріалами: http://www.esa.int