IceCube створив перше зображення Чумацького Шляху з частинок-привидів

Упродовж тисяч років люди з трепетом дивилися на величезний потік зір, які сяють у нічному небі Землі, утворюючи доріжку Чумацького Шляху. Однак наша галактика зараз вперше спостерігається абсолютно по-новому.

Вчені заявили, що вони створили зображення Чумацького Шляху не на основі електромагнітного випромінювання (світла), а на основі важко вловимих субатомних частинок, які називаються нейтрино. Вони виявили високоенергетичні нейтрино у незайманому льоду глибоко під поверхнею Антарктиди, а потім простежили їхнє джерело до місць у Чумацькому Шляху. Вперше ці частинки спостерігали, коли вони походили з нашої галактики.

Композиція Чумацького Шляху через нейтринну лінзу
Композиція Чумацького Шляху через нейтринну лінзу (синій колір). Авторство зображення: IceCube/NSF

Ця картина кардинально відрізняється від того, що ми бачимо на власні очі або за допомогою приладів, які вимірюють інші електромагнітні джерела, такі як радіохвилі, мікрохвилі, інфрачервоне, ультрафіолетове, рентгенівське та гамма-випромінювання. На карті помітно не зорі чи розпечений міжзоряний газ, які випромінюють світло, а таємничі джерела нейтрино, що виникають у галактиці. Можливо, це залишки вибухової загибелі світил, які називаються надновими.

Джерело походження нейтрино

Нейтрино — електрично нейтральні. Вони вкрай рідко взаємодіють із матерією, за що отримали прізвисько «частинка-привид». Подорожуючи космосом, нейтрино безперешкодно проходять крізь матерію — зорі, планети та навіть людей.

Багато загадок Всесвіту не піддаються розгадці за допомогою одного лише світла. Можливість використовувати в астрономії такі частинки, як нейтрино, дає змогу проводити більш ретельні дослідження. Нейтрино походять від тих джерел, що й космічні промені — частинки найвищої енергії, які коли-небудь спостерігалися. Космічні промені, як електрично заряджені частинки, не можуть бути простежені прямо до їхнього джерела, оскільки сильні магнітні поля в космосі змінюють їхню траєкторію. Але оскільки навіть найсильніше магнітне поле не впливає на траєкторію нейтрино, напрямок, з якого вони прилітають, вказує безпосередньо на їхнє первісне джерело.

Десятилітній експеримент

Нейтринна обсерваторія IceCube — кубічний детектор частинок, складений із 5 тис. датчиків та побудований глибоко в антарктичному льоду, — десятиліття шукала випромінювання нейтрино в Чумацькому Шляху та знайшла докази випромінювання додаткових нейтрино вздовж площини нашої галактики, що узгоджується з розподілом випромінювання гамма-променів.

Дослідники додатково використали машинне навчання, щоб допомогти відрізнити нейтрино, що походять із нашої галактики, від тих, що походять з інших місць. Вони опублікували ілюстрацію розподілу нейтрино в Чумацькому Шляху, де помітно їхню величезну концентрацію в ядрі галактики.

Як виникли нейтрино — питання дискусійне. Але спостереження узгоджуються з ідеєю дифузного випромінювання нейтрино в Чумацькому Шляху. Джерела походження їх у нашій галактиці залишаються загадкою.

Раніше ми повідомляли про те, що особлива риса Чумацького Шляху може вразити інопланетних астрономів.

За матеріалами Sci News.