Фото дня: наднова – «грілка»

Новини астрономії, астрофізики та космології Фото космосу

У центрі представленого зображення можна побачити об’єкт далекого космосу, відомий під позначенням 3C 397 (G41.1-0.3). Він розташований на відстані 33 тис. світлових років від Сонця та привертає увагу своєю незвичайною формою, що чимось нагадує грілку.

Залишок наднової 3C 397. Джерело: X-ray: NASA/CXC/Univ of Manitoba/S.Safi-Harb et al, Optical: DSS, Infrared: NASA/JPL-Caltech

3C 397 являє собою залишок наднової, спалах якої міг спостерігатися 1-2 тис. років тому. Його протяжність становить 25 світлових років. За розрахунками вчених, наднова спалахнула внаслідок «перетягування» білим карликом речовини свого компаньйона (найімовірніше, зорі-гіганта). У якийсь момент маса карлика перевершила межу Чандрасекара, що запустило реакції термоядерного синтезу, які супроводжувалися виділенням величезної кількості енергії.

Дивна форма залишку наднової пояснюється взаємодією викинутої під час спалаху речовини з хмарами міжзоряного газу, які її оточують. Вони мають неоднакову густину, завдяки чому різні ділянки ударної хвилі сповільнюються з різними швидкостями.

Зображення 3C 397 складено за результатами спостережень рентгенівського телескопа Chandra (показано умовним фіолетовим кольором), інфрачервоного телескопа Spitzer (жовтий колір) і даних Цифрового огляду неба DSS у видимому діапазоні (червоний, зелений та синій кольори).