Цінні зразки з астероїда Бенну застрягли всередині капсули OSIRIS-REх

Приблизно місяць тому на Землю були доправлені зразки, зібрані з астероїда Бенну та запаковані в герметичну капсулу на борту космічного апарата NASA OSIRIS-REх. Космічна агенція почала відкривати контейнер та поділилася першими знімками частини зібраної породи. Проте процес відкриття капсули не уник проблем.

Контейнер OSIRIS-REx із цінним для науки матеріалом з астероїда Бенну
На цьому знімку, зробленому NASA в Х’юстоні (штат Техас), показаний зовнішній вигляд контейнера OSIRIS-REx із цінним для науки матеріалом з астероїда Бенну. Фото: NASA

Протягом останнього тижня команда кураторів місії OSIRIS-REx зіткнулася з труднощами — вона не змогла відкрити головку TAGSAM, що є частиною пробовідбірника на кінці маніпулятора космічного апарата, який використовувався для збору зразків з астероїда. Головка TAGSAM є місцем, де зберігається основна частина породи з поверхні астероїда, тому її відкриття має велике значення для місії.

NASA
Члени групи кураторів NASA разом із фахівцями з відновлення Lockheed Martin спостерігають за успішним відкриванням кришки контейнера зі зразками. Авторство зображення: NASA

«Після численних спроб команда виявила, що два з 35 кріплень на головці TAGSAM не можуть бути зняті інструментами, які були розроблені для використання OSIRIS-REx. Команда працює над розробкою нових способів вилучення матеріалу, дотримуючись важливих правил безпеки, щоб не забруднити цінний матеріал усередині капсули», — повідомила NASA.

NASA OSIRIS-REx
Капсула зі зразками з астероїда Бенну, доставлена NASA OSIRIS-REx на Землю невдовзі після приземлення в пустелі, у неділю, 24 вересня 2023 року. Авторство: NASA

Після відкриття алюмінієвої кришки контейнера для зразків були виявлені чорний пил та каміння. 11 жовтня NASA опублікувала перші світлини зразків, зібраних із поверхні головки TAGSAM, але зауважила, що контейнер ще не був відкритий повністю. Протягом наступних тижнів інженери спробують розробити нові методи для вилучення решти зразків. У NASA підкреслюють важливість того, щоб ці методи не порушували цілісність зразків.

Будівельні блоки життя знайдені на Бенну

Попри всі труднощі, до цього часу вдалося зібрати значно більше матеріалу, ніж планувалося в межах місії. Замість 60 грамів команда зібрала 70,3 грама каміння та пилу. Крім того, вчені здійснили значний прогрес у вивченні цих зразків, де виявили багато молекул вуглецю і води. Це важливе відкриття, оскільки підтверджує теорію, що наша планета колись отримала будівельні блоки життя від астероїдів.

Місія OSIRIS-REx стартувала у вересні 2016 року і досягла астероїда Бенну в грудні 2018 року. Після майже двох років спостережень космічний апарат сів на астероїд і взяв зразки з його поверхні у жовтні 2020-го. Зразки були приземлені в пустелі Юта 24 вересня 2023 року.

Хоча місія стикається з труднощами, перші дослідження виявились багатообіцяючими. Тому спільнота науковців має надію, що решта зразків також буде успішно вилучена з контейнера.

Раніше ми повідомляли про те, як NASA показала момент відділення капсули OSIRIS-REx.