Астрономи знайшли десять кандидатів у пульсарні екзопланети

Британські астрономи повідомили про виявлення десяти кандидатів у пульсарні екзопланети. Так називають планетоподібні супутники, які обертаються навколо нейтронних зір. Відкриття вказує на широкий діапазон орбіт та мас у подібних об’єктів.

Загадка пульсарних планет

У 1992 році астрономи відкрили перші в історії екзопланети. Знахідка поставила науковий світ у глухий кут. Річ у тім, що новознайдені екзопланети оберталися навколо пульсара PSR B1257+12. Оскільки пульсари утворюються в наслідок вибухів наднових, це поставило закономірне питання про те, як у його околицях могли вціліти будь-які тіла. Згодом була висунута гіпотеза, що це «вторинні» об’єкти, утворені з речовини, залишеної після вибуху.

Пульсарні планети в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (SSC)

У наступні десятиліття астрономам вдалося знайти ще кілька пульсарних планет, але загалом такі знахідки були дуже рідкісні. Це вказувало на те, що такі тіла є скоріше винятком, ніж правилом. У спробі підтвердити або спростувати це припущення, команда британських астрономів провела дослідження околиць 800 відомих пульсарів з використанням радіотелескопів обсерваторії Джодрелл-Бенк. Пошук охоплював можливі планети з масами до 100 земних та з орбітальними періодами від 20 днів до 17 років.

Пошуки пульсарних планет

Під час дослідження вчені підтвердили, що пульсарні планети дуже рідкісні. За останніми оцінками, вони існують в системах приблизно 0,5% пульсарів. Загалом дослідникам вдалося знайти десять кандидатів у такі об’єкти. Найперспективнішою є система пульсара PSR J2007+3120. У ній вдалося знайти сліди двох екзопланет. Вони в кілька разів масивніші за Землю та мають період обігу в 1,9 та 3,6 року.

Загалом, астрономам не вдалося виявити явних закономірностей у співвідношеннях мас та періодів обігу пульсарних планет. Їх поєднують лише дуже витягнуті орбіти, нехарактерні для звичайних екзопланет. Це свідчить про принципово інший механізм формування таких тіл.

Ви також можете почитати, як дані телескопа Spitzer допомогли розкрити загадку силікатних хмар на екзопланетах.