Як знайти Уран на небі у березні: поради для астрономів-початківців

Уран — єдине тіло Сонячної системи, для якого точно відомо, хто з учених першим зрозумів, що має справу з новою планетою. Це був видатний англійський астроном Вільям Гершель. Уперше він побачив нове небесне тіло 13 березня 1781 року, роздивляючись у свій 16-сантиметровий рефлектор слабкі зорі сузір’я Близнюків. На відміну від наступного Нептуна, Уран був відкритий випадково, без попередніх обчислень. Саме зараз його добре видно на вечірньому небі. Найближчими днями знайти сьому планету допоможуть Юпітер і Місяць.

Вважається, що остання планета Сонячної системи, яку можна побачити неозброєним оком, — це Сатурн, середня відстань якого від Сонця складає 9,58 а.о. (1,433 млрд км). Уран розташований удвічі далі — велика піввісь його орбіти дорівнює 19,23 а.о., у перигелії він наближається до нашого світила на 18,376 а.о., в афелії віддаляється від нього на 20,083 а.о. До того ж за розміром він у понад два рази менший за «володаря кілець» (нагадаємо, що Уран теж має кільцеву систему, просто набагато слабшу). Але все одно на дуже темному небі, за умови прозорої атмосфери, а також відсутності Місяця та штучного засвітлення, люди з гарним зором можуть побачити сьому планету без допомоги астрономічних інструментів. Найкраще це робити поблизу її протистояння. Минулого року воно відбулося 13 листопада, а цьогоріч очікується 17 листопада.

Приблизний вигляд західної частини неба ввечері 13 березня 2024 року

Зараз Уран наближається до свого сполучення з Сонцем, а отже, його відстань до Землі теж більша за середню. Однак загалом дистанція до нього з точки зору наземних спостерігачів змінюється не дуже суттєво — з 17,38 а.о. до 21,08 а.о., тобто в 1,2 раза (для Сатурна цей показник дорівнює 1,38). А отже, й видимий блиск планети коливається несильно: від 5,3 до 5,9 зоряної величини. Це дозволяє легко знайти її за будь-якої конфігурації якщо не простим оком, то в невеликий бінокль. Саме його бажано використати для спостережень Урана найближчими днями. Пошуки сьомої планети сильно полегшить п’ята: у 6° західніше на небі розташований яскравий Юпітер. У наших широтах вечорами його буде видно правіше та нижче. 13 та 14 березня неподалік обох планет пройде серп молодого Місяця. Ще один примітний об’єкт, який суттєво допоможе у пошуках — яскраве зоряне скупчення Стожари (Плеяди). Воно буде в 11° вище Урана, що матиме вигляд слабенької зеленуватої зірочки. Щоб розгледіти ураніанський диск, потрібні телескопи з діаметром об’єктива не менш ніж 6 см і збільшенням понад 80 разів.

Юпітер березневими вечорами з’являється приблизно в 40° над західною частиною горизонту невдовзі після заходу Сонця, Уран варто починати шукати приблизно на годину пізніше, під кінець вечірніх навігаційних сутінків. З точки зору наземних спостерігачів планети поступово наближаються одна до одної й 20 квітня опиняться на відстані близько половини градуса, хоча насправді у просторі їх розділятиме 14,6 а.о. (2 млрд 184 млн км).

Одночасно зі згаданими планетами на вечірньому небі спостерігатиметься періодична комета Понса-Брукса, яку наприкінці березня буде видно неозброєним оком.